Kodin ulkopuolella syötyjen aterioiden valintaperusteet
Ilves, Sirpa (2015)
Ilves, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213280
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen seudun ruokapalveluyrittäjien näkemyksiä asiakkaiden ruoan valintaperusteista. Ovatko asiakkaat aikaisempaa terveystietoisempia ateriavalinnoissaan, onko heidän kiinnostuksensa lähi- ja luomuruokaa kohtaan lisääntynyt. Noudattavatko asiakkaat aikaisempaa enemmän jotakin ruokavaliota ja näkyykö ateriavalinnoissa lisääntynyt kiinnostus ruoan ympäristövaikutuksia kohtaan. Opinnäytetyöllä haluttiin myös selvittää yritysten koulutustarpeita.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kyselyohjelmalla. Kysely lähetettiin 53:lle ruo-kapalveluyritykselle, joista vastasi 19. Vastausprosentti oli 36 %.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuluttajien terveystietoisuus on lisääntynyt, mutta monet valitsevat aterian edelleen hinnan perusteella. Tärkeimpiä ruoan valintakriteerejä ovat ruoan turvallisuus ja alkuperä. Erilaisten ruokavalioiden esiintyminen on lisääntynyt, ja asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia lähi- ja luomuruoasta. Kiinnostus ruokatuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan on lisääntynyt. Yrittäjät ovat kiinnostuneita saamaan lisäkoulutusta ruokatuotannon ympäristövaikutuksista, lähi- ja luomuruoan hankintatavoista ja etnisten ruokien valmistamisesta
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen seudun ruokapalveluyrittäjien näkemyksiä asiakkaiden ruoan valintaperusteista. Ovatko asiakkaat aikaisempaa terveystietoisempia ateriavalinnoissaan, onko heidän kiinnostuksensa lähi- ja luomuruokaa kohtaan lisääntynyt. Noudattavatko asiakkaat aikaisempaa enemmän jotakin ruokavaliota ja näkyykö ateriavalinnoissa lisääntynyt kiinnostus ruoan ympäristövaikutuksia kohtaan. Opinnäytetyöllä haluttiin myös selvittää yritysten koulutustarpeita.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kyselyohjelmalla. Kysely lähetettiin 53:lle ruo-kapalveluyritykselle, joista vastasi 19. Vastausprosentti oli 36 %.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuluttajien terveystietoisuus on lisääntynyt, mutta monet valitsevat aterian edelleen hinnan perusteella. Tärkeimpiä ruoan valintakriteerejä ovat ruoan turvallisuus ja alkuperä. Erilaisten ruokavalioiden esiintyminen on lisääntynyt, ja asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia lähi- ja luomuruoasta. Kiinnostus ruokatuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan on lisääntynyt. Yrittäjät ovat kiinnostuneita saamaan lisäkoulutusta ruokatuotannon ympäristövaikutuksista, lähi- ja luomuruoan hankintatavoista ja etnisten ruokien valmistamisesta