Creating orientation videos for clients with autism spectrum disorder
Ahonen, Terhi (2015)
Ahonen, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113222
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda autismin kirjon asiakkaille perehdytysvideoita. Tarkoituksena oli tehdä videoita jotka kohtaavat autismin kirjon erikoispiirteet sekä ovat hyödyllisiä niin asiakkaille kuin työntekijöille yhteistyökumppanini, Autismisäätiön, työ- ja päivätoimintakeskuksessa. Idea tähän työhön tuli valmennuskeskuksen työntekijältä joka päätti kysyä minua toteuttamaan tämän projektin koska kyseinen yksikkö, sen asiakkaat, tilat ja toimintatavat ovat itselleni tuttuja työkokemukseni kautta.
Jotta edellä mainitut tavoitteet saavutettaisiin, on tämän työn teoriaosuus keskittynyt erityisesti autismin kirjoon ja sen erityispiirteisiin sekä Albert Banduran kehittämään mallintamisen teoriaan. Teoreettinen viitekehys käsittelee myös iPadin perusteita sillä se tulee olemaan työväline jota asiakkaat käyttävät kyseisten videoiden katsomiseen sekä perehdyttämisen teoriaan. Myös videoiden käyttöä ja hyötyjä sosiaalialan töissä käsitellään.
Tämä opinnäytetyö kertoo myös itse prosessista ja sen vaiheista jotka toteutettiin projektin aikana, alkaen aina käsikirjoittamisesta ja niiden sisällöstä, harjoitusvideoista ja niiden tarkoituksesta, oikeista kuvauspäivistä ja miten ne suunniteltiin ja toteutettiin sekä lopuksi editoinnista ja siitä, millaisia ratkaisuja sen suhteen tehtiin.
Vaikka lopputuote on valmis, on mahdotonta arvioida sen hyödyllisyyttä. Jotta sen voisi tehdä, videoiden olisi pitänyt olla käytössä pidemmän aikajakson ajan joten sen toteutuminen ei tässä aikataulussa ollut mahdollista. Tästä johtuen tämän opinnäytetyön arviointiosuus keskittyy projektin arviointiin käymällä läpi sekä edellä mainittuja teoriapohjia sekä SWOT-analyysia joka tehtiin ennen projektin aloittamista ja käytiin lopuksi läpi sekä projektin jälkeistä arviointiteoriaa, jonka kautta voi pohtia mikä onnistui odotetusti ja missä pitäisi parantaa jos vastaava projekti toteutettaisiin tulevaisuudessa.
Jotta edellä mainitut tavoitteet saavutettaisiin, on tämän työn teoriaosuus keskittynyt erityisesti autismin kirjoon ja sen erityispiirteisiin sekä Albert Banduran kehittämään mallintamisen teoriaan. Teoreettinen viitekehys käsittelee myös iPadin perusteita sillä se tulee olemaan työväline jota asiakkaat käyttävät kyseisten videoiden katsomiseen sekä perehdyttämisen teoriaan. Myös videoiden käyttöä ja hyötyjä sosiaalialan töissä käsitellään.
Tämä opinnäytetyö kertoo myös itse prosessista ja sen vaiheista jotka toteutettiin projektin aikana, alkaen aina käsikirjoittamisesta ja niiden sisällöstä, harjoitusvideoista ja niiden tarkoituksesta, oikeista kuvauspäivistä ja miten ne suunniteltiin ja toteutettiin sekä lopuksi editoinnista ja siitä, millaisia ratkaisuja sen suhteen tehtiin.
Vaikka lopputuote on valmis, on mahdotonta arvioida sen hyödyllisyyttä. Jotta sen voisi tehdä, videoiden olisi pitänyt olla käytössä pidemmän aikajakson ajan joten sen toteutuminen ei tässä aikataulussa ollut mahdollista. Tästä johtuen tämän opinnäytetyön arviointiosuus keskittyy projektin arviointiin käymällä läpi sekä edellä mainittuja teoriapohjia sekä SWOT-analyysia joka tehtiin ennen projektin aloittamista ja käytiin lopuksi läpi sekä projektin jälkeistä arviointiteoriaa, jonka kautta voi pohtia mikä onnistui odotetusti ja missä pitäisi parantaa jos vastaava projekti toteutettaisiin tulevaisuudessa.