Joukkorahoitus markkinoinnin ostamisessa verkosta
Jordman, Mika (2015)
Jordman, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211963
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia joukkorahoitusajatuksen käyttämistä markkinoinnin ostamisessa verkosta. Joukkorahoitus on verrattain uusi asia, mutta sen kasvu on juuri nyt nopeaa. Perinteisesti joukkorahoitus jaetaan neljään osa-alueeseen: palkintoperusteiseen, lahjoitusperusteiseen, osakeperusteiseen ja lainaperusteiseen joukkorahoitukseen. Kaikki joukkorahoitustyypit ovat perusperiaatteiltaan samanlaisia, mutta eroavat selvästi fokuksen, lakien ja säädösten sekä tarpeiden perusteella.
Globalisaatio ja digitalisoituminen ovat ravistelleet monia toimialoja viimeisten vuosien ja vuosikymmenen aikana. Joukkorahoitus itsessään on tehnyt sen rahoitusalalle ja nyt sillä on mahdollisuus tehdä sama markkinoinnissa, etenkin sponsoroinnin, tapahtumamarkkinoinnin ja tuotesijoittelun saralla. Näiden markkinoinnin keinojen perusperiaatteet sopivat erinomaisesti joukkorahoituksella tehtävään markkinoinnin ostoon internetpalvelun kautta. Tekniikka ja mallit ovat olemassa. Kysymys on, kiinnostaako tämä ostajia eli niitä, jotka päättävät markkinointibudgetista. Tämä on opinnäytetyöni selvityksen kohteena.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla erikokoisten yritysten markkinoinnista vastaavia. Mukana oli henkilöitä suuryritysten markkinointijohtajista aina alkutaipaleella oleviin start up – yrittäjiin. Tutkimukseen haluttiin saada mukaan laaja skaala erilaisia yrityksiä, jotta voitiin selvittää, herättääkö konsepti kiinnostusta vain tietyssä ryhmässä vai löytyykö kiinnostusta kautta linjan. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää erilaisten yritysten mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mitä haasteita suurella yrityksellä on palvelun käyttöönotossa verrattuna notkeaan start up – yritykseen? Vai ovatko ennakkoluulot vääriä ja tulokset erilaisia, kun etukäteen voisi kuvitella?
Tutkimuksessa selvisi, että joukkorahoitus on melko hyvin tunnettu termi, mutta sen syvempi olemus on hämärän peitossa. Erittäin harva oli vielä käyttänyt joukkorahoitusta liiketoimin- nassaan tai henkilökohtaisessa elämässään. Kiinnostus palvelun käyttöön kuitenkin oli positiivisen korkea, vaikka tietyt haasteet, kuten lainsäädäntö, kontrolli mainokseen ja annettuun rahaan, nähtiin yleisesti. Toisaalta kustannustehokkuus ja markkinoinnin parempi kohdistaminen olivat selviä kohokohtia, kun konseptin etuja listattiin.
Tutkimus loi kokonaisuudessaan mielenkiintoisen kuvan markkinoinnin ostamisen potentiaalis- ta joukkorahoituspalvelun kautta. Tutkimus herätti myös potentiaalisia uusia tutkimuksen ja kehittämisen aiheita, mikäli palvelua lähdetään edistämään. Markkinointisuunnitelma itse palvelulle sekä palvelumuotoilu sen tunnettuuden ja toimivuuden takaamiseksi olisivat erinomaisia aiheita tuleville opinnäytetyöntekijöille.
Globalisaatio ja digitalisoituminen ovat ravistelleet monia toimialoja viimeisten vuosien ja vuosikymmenen aikana. Joukkorahoitus itsessään on tehnyt sen rahoitusalalle ja nyt sillä on mahdollisuus tehdä sama markkinoinnissa, etenkin sponsoroinnin, tapahtumamarkkinoinnin ja tuotesijoittelun saralla. Näiden markkinoinnin keinojen perusperiaatteet sopivat erinomaisesti joukkorahoituksella tehtävään markkinoinnin ostoon internetpalvelun kautta. Tekniikka ja mallit ovat olemassa. Kysymys on, kiinnostaako tämä ostajia eli niitä, jotka päättävät markkinointibudgetista. Tämä on opinnäytetyöni selvityksen kohteena.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla erikokoisten yritysten markkinoinnista vastaavia. Mukana oli henkilöitä suuryritysten markkinointijohtajista aina alkutaipaleella oleviin start up – yrittäjiin. Tutkimukseen haluttiin saada mukaan laaja skaala erilaisia yrityksiä, jotta voitiin selvittää, herättääkö konsepti kiinnostusta vain tietyssä ryhmässä vai löytyykö kiinnostusta kautta linjan. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää erilaisten yritysten mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mitä haasteita suurella yrityksellä on palvelun käyttöönotossa verrattuna notkeaan start up – yritykseen? Vai ovatko ennakkoluulot vääriä ja tulokset erilaisia, kun etukäteen voisi kuvitella?
Tutkimuksessa selvisi, että joukkorahoitus on melko hyvin tunnettu termi, mutta sen syvempi olemus on hämärän peitossa. Erittäin harva oli vielä käyttänyt joukkorahoitusta liiketoimin- nassaan tai henkilökohtaisessa elämässään. Kiinnostus palvelun käyttöön kuitenkin oli positiivisen korkea, vaikka tietyt haasteet, kuten lainsäädäntö, kontrolli mainokseen ja annettuun rahaan, nähtiin yleisesti. Toisaalta kustannustehokkuus ja markkinoinnin parempi kohdistaminen olivat selviä kohokohtia, kun konseptin etuja listattiin.
Tutkimus loi kokonaisuudessaan mielenkiintoisen kuvan markkinoinnin ostamisen potentiaalis- ta joukkorahoituspalvelun kautta. Tutkimus herätti myös potentiaalisia uusia tutkimuksen ja kehittämisen aiheita, mikäli palvelua lähdetään edistämään. Markkinointisuunnitelma itse palvelulle sekä palvelumuotoilu sen tunnettuuden ja toimivuuden takaamiseksi olisivat erinomaisia aiheita tuleville opinnäytetyöntekijöille.