Henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa
Kuusiniemi, Tomi (2015)
Kuusiniemi, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060913002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060913002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mediaa ja henkilöbrändäystä sekä selvittää miten niitä voi hyödyntää työelämässä työntekijänä sekä yrittäjänä. Tarkoituksena ei ole toimia ohjekirjana henkilöbrändäyksessä vaan kertoa brändäyksestä ja miten se vaikuttaa työelämään. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miksi strateginen henkilöbrändäys on tärkeää työelämässä.
Opinnäytetyössä haastatelttiin neljää henkilöbrändäyksen ammattilaista. Tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöbrändäyksen ammattilaiset näkevät henkilöbrändäyksen, mitkä heille ovat tärkeimpiä kanavia ja miten he hyödyntävät omaa henkilöbrändiään. Syy haastatteluiden muodossa tehtyyn tutkimukseen oli avoimien vastausten saaminen, mikä auttaa tärkeimpien asioiden tutkimisessa.
Teoreettisessa osiossa tutkitaan henkilöbrändäyksen ja yritysbrändäyksen yhtymä- ja eroamiskohtia, henkilöbrändäyksen kanavia sekä -strategiaa. Eri kanavien hyödyt henkilöbrändäyksessä selitetään ja tärkeimpien kanavien sisältöön perehdytään tarkemmin. Kuten yritysten brändäyksessä, myös henkilöbrändäyksessä strategialla on tärkeä rooli. Tässä opinnäytetyössä keskitytäänkin paljon henkilöbrändäyksen strategiaan, koska usein media käsittelee henkilöbrändäystä vain tutkimalla eri kanavia.
Opinnäytetyössä haastatelttiin neljää henkilöbrändäyksen ammattilaista. Tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöbrändäyksen ammattilaiset näkevät henkilöbrändäyksen, mitkä heille ovat tärkeimpiä kanavia ja miten he hyödyntävät omaa henkilöbrändiään. Syy haastatteluiden muodossa tehtyyn tutkimukseen oli avoimien vastausten saaminen, mikä auttaa tärkeimpien asioiden tutkimisessa.
Teoreettisessa osiossa tutkitaan henkilöbrändäyksen ja yritysbrändäyksen yhtymä- ja eroamiskohtia, henkilöbrändäyksen kanavia sekä -strategiaa. Eri kanavien hyödyt henkilöbrändäyksessä selitetään ja tärkeimpien kanavien sisältöön perehdytään tarkemmin. Kuten yritysten brändäyksessä, myös henkilöbrändäyksessä strategialla on tärkeä rooli. Tässä opinnäytetyössä keskitytäänkin paljon henkilöbrändäyksen strategiaan, koska usein media käsittelee henkilöbrändäystä vain tutkimalla eri kanavia.