Lähiruokakonseptin kehittäminen myymälämiljöössä : case Varuboden-Oslan päivittäistavarakaupat
Kallinen, Annina (2015)
Kallinen, Annina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061813588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061813588
Tiivistelmä
Lähiruoka on noussut megatrendiksi niin Suomessa kuin maailmallakin. Lähiruoan yksiselitteinen määrittely on vaikeaa, ja vaihtelee riippuen toimijasta ja näkökulmasta. Lähiruoalle on kuluttajakaupassa kasvavaa kysyntää, mutta tarjonta ja saavutettavuus vaihtelevat. Päivittäistavarakauppa on yksi kasvavista lähiruoan myyntikanavista Suomessa, ja lähiruokatuotteiden lisääminen valikoimaan voi tulevaisuudessa muodostua tärkeäksi kilpailutekijäksi kaupalle. Päivittäistavarakaupan alalla kilpailu asiakkaista, myynnistä ja volyymistä on kovaa, ja lähiruoka on päivittäistavarakaupalle yksi mahdollisuus erottua ja profiloitua asiakkaiden odotuksia paremmin vastaavaksi.
S-ryhmän yksi alueosuuskauppa, Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag (myöhemmin VBO) on itsenäisesti lähtenyt kehittämään lähiruokakonseptia myymälöihinsä. Tässä kehittämistyössä VBO:n lähiruokakonseptia on kehitetty erilaisten- ja kokoisten myymälöiden erilaiset myymälämiljööt huomioiden, ja kehittämistyö on jatkoa osuuskaupan vuonna 2014 aloitetulle lähiruokaprojektille.
Kehittämistyön tavoitteena on luoda erilaisia toimintamalleja myymälöiden erilaisten myymälämiljöiden puitteissa lähiruokatuotteiden myynnin, kannattavuuden ja näkyvyyden edistämiseksi sekä lisätä asiakkaiden tietoisuutta oman alueen lähiruokatarjonnasta. Työn tuloksina esitetään erilaisia malleja ja keinoja kolmen eri kokoluokan myymälöihin, jotka toimivat usean eri ketjun alla. VBO:n eri ketjujen myymälät eroavat toisistaan myyntitiloiltaan, asiakaskunnaltaan sekä myynniltään, ja kehittämistyössä on sen vuoksi esitetty useita eri malleja lähiruokatuotteiden esiin nostamiseksi. Eri keinoja yhdistämällä ja erilaisiin myymälöihin suunniteltujen toimintamallien vaihtelu tuo osuuskaupan lähiruokakonseptiin yhtenäisyyttä mutta jättää myymälöille vapauden valita omaan myymälämiljööseen parhaiten sopivien ratkaisuiden käyttämisen vuodenaikojen tai muun tarpeen mukaan. Lähellä tuotettujen elintarvikkeiden arvo kuluttajalle ja osuuskaupalle on jo nyt merkittävä, ja lähiruoan merkitys saattaa tulevaisuudessa kasvaa entisestään kasvavan kulutuksen ja asiakkaiden lisääntyneen tietoisuuden myötä
S-ryhmän yksi alueosuuskauppa, Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag (myöhemmin VBO) on itsenäisesti lähtenyt kehittämään lähiruokakonseptia myymälöihinsä. Tässä kehittämistyössä VBO:n lähiruokakonseptia on kehitetty erilaisten- ja kokoisten myymälöiden erilaiset myymälämiljööt huomioiden, ja kehittämistyö on jatkoa osuuskaupan vuonna 2014 aloitetulle lähiruokaprojektille.
Kehittämistyön tavoitteena on luoda erilaisia toimintamalleja myymälöiden erilaisten myymälämiljöiden puitteissa lähiruokatuotteiden myynnin, kannattavuuden ja näkyvyyden edistämiseksi sekä lisätä asiakkaiden tietoisuutta oman alueen lähiruokatarjonnasta. Työn tuloksina esitetään erilaisia malleja ja keinoja kolmen eri kokoluokan myymälöihin, jotka toimivat usean eri ketjun alla. VBO:n eri ketjujen myymälät eroavat toisistaan myyntitiloiltaan, asiakaskunnaltaan sekä myynniltään, ja kehittämistyössä on sen vuoksi esitetty useita eri malleja lähiruokatuotteiden esiin nostamiseksi. Eri keinoja yhdistämällä ja erilaisiin myymälöihin suunniteltujen toimintamallien vaihtelu tuo osuuskaupan lähiruokakonseptiin yhtenäisyyttä mutta jättää myymälöille vapauden valita omaan myymälämiljööseen parhaiten sopivien ratkaisuiden käyttämisen vuodenaikojen tai muun tarpeen mukaan. Lähellä tuotettujen elintarvikkeiden arvo kuluttajalle ja osuuskaupalle on jo nyt merkittävä, ja lähiruoan merkitys saattaa tulevaisuudessa kasvaa entisestään kasvavan kulutuksen ja asiakkaiden lisääntyneen tietoisuuden myötä