Koulutusvientistrategian suunnittelu Kiinan markkinoille : Case Lapin ammattikorkeakoulu
Kulju, Hilkka (2015)
Kulju, Hilkka
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062113622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062113622
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen toimintaa säätelevän lainsäädännön osittainen purkaminen on luonut koulutusviennistä liiketoimintaa. Koulutuskauppa mielletäänkin Suomessa kasvavaksi markkina-alueeksi. Kiinan nousua yhdeksi maailman johtavista talousmaista sekä maan tasaisen talouskasvun ja huikean väestömäärän muodostamaa yhdistelmää on harvan koulutusvientitoimintaa harjoittavan toimijan vaikea vastustaa. Siksi tutkimuksessa lähdettiinkin selvittämään seuraavia tutkimusongelmia: Millainen on kiinalaisten oppilaiden ulkomaisen opiskelumaan ja oppilaitoksen valintaprosessi ja mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat siihen? Mitä informaatiokanavia valintaprosessin aikana käytetään ja mitkä ovat ne ammattikorkeakoulun koulutusvientituotteet, joille olisi kysyntää kiinalaisilla koulutusmarkkinoilla?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin Kiinassa suoritettuja teemahaastatteluja sekä tutkimuksen tekijän omaa osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksessa koulutusvientiä käsiteltiin pelkästään Lapin ammattikorkeakoulun liiketoiminnan näkökulmasta. Tehty tutkimus tarjoaa suuntaviivat Lapin ammattikorkeakoulun koulutusvientistrategian suunnittelulle sekä pohjan suomalaisen koulutusviennin yksityiskohtai-sempien markkinointistrategioiden luomiselle ja niiden toteuttamiselle Kiinan koulutusmarkkinoilla.
Tutkimus osoitti, että oppilaiden suorittama valintaprosessi noudattelee maan tyypillisiä kulttuurisia piirteitä sekä tasapainottelee oppilaan perheeltään, ystäviltään, opettajiltaan kuin myös agentuureilta saamien vaikutteiden välillä. Motivaationa kiinalaisten ulkomaille opiskeluun lähdössä voidaan kuitenkin pitää erilaisia taloudellisia hyötynäkökulmia. Huomattavaa oli kuitenkin havainto oppilaiden vanhempien voimakkaasta vaikutuksesta lastensa valintaprosessiin. Tähdätessään uusille kulttuurillisesti erilaisille Kiinan koulutusmarkkinoille ammattikorkeakoulujen tulisikin muovata markkinointistrategiansa ja tarjottavat, koulutusvientituotteensa markkinoiden kysyntää ja kulutustottumuksia vastaavaksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin Kiinassa suoritettuja teemahaastatteluja sekä tutkimuksen tekijän omaa osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksessa koulutusvientiä käsiteltiin pelkästään Lapin ammattikorkeakoulun liiketoiminnan näkökulmasta. Tehty tutkimus tarjoaa suuntaviivat Lapin ammattikorkeakoulun koulutusvientistrategian suunnittelulle sekä pohjan suomalaisen koulutusviennin yksityiskohtai-sempien markkinointistrategioiden luomiselle ja niiden toteuttamiselle Kiinan koulutusmarkkinoilla.
Tutkimus osoitti, että oppilaiden suorittama valintaprosessi noudattelee maan tyypillisiä kulttuurisia piirteitä sekä tasapainottelee oppilaan perheeltään, ystäviltään, opettajiltaan kuin myös agentuureilta saamien vaikutteiden välillä. Motivaationa kiinalaisten ulkomaille opiskeluun lähdössä voidaan kuitenkin pitää erilaisia taloudellisia hyötynäkökulmia. Huomattavaa oli kuitenkin havainto oppilaiden vanhempien voimakkaasta vaikutuksesta lastensa valintaprosessiin. Tähdätessään uusille kulttuurillisesti erilaisille Kiinan koulutusmarkkinoille ammattikorkeakoulujen tulisikin muovata markkinointistrategiansa ja tarjottavat, koulutusvientituotteensa markkinoiden kysyntää ja kulutustottumuksia vastaavaksi.