Näköesteinen oppimistilassa
Hietaniemi, Sirkka-Liisa (2015)
Hietaniemi, Sirkka-Liisa
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062413689
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062413689
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on näköesteinen oppimistilassa. Tavoitteena oli löytää toimiva ja toiminnallinen tilasuunnitelma Onerva Mäen erityiskoulun näköesteisten luokkatilaan. Alkuun tutkitaan aihetta erilaisten aineistojen, kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta. Taustatutkimuksen kautta perehdytään aiheeseen ja näköesteisyyteen. Seuraavaksi etsitään tietoa näkövammaisuudesta, aisteista, oppijan roolista ja oppimisympäristöistä. Teoreettisena viitekehyksenä kulkee ambient design, hahmopsykologia ja Maslow´n tarvehierarkia. Tavoitteena toimivan tilaratkaisun lisäksi oli löytää tunnelmadesignin ajatusta hyödyntäen tilasuunnitteluun keinoja, jotka tukevat opetusta ja lisäävät oppilaiden ja henkilökunnan viihtyvyyttä. Huomioimalla aistit kokonaisvaltaisesti arkkitehtuurissa ja muotoilussa voimme tuottaa uusia elämyksiä. Lopputuotoksena esitetään luokkatilaan tehdyn tilasuunnittelukonseptin.
Opinnäytetyön aiheena on näköesteinen oppimistilassa. Tavoitteena oli löytää toimiva ja toiminnallinen tilasuunnitelma Onerva Mäen erityiskoulun näköesteisten luokkatilaan. Alkuun tutkitaan aihetta erilaisten aineistojen, kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta. Taustatutkimuksen kautta perehdytään aiheeseen ja näköesteisyyteen. Seuraavaksi etsitään tietoa näkövammaisuudesta, aisteista, oppijan roolista ja oppimisympäristöistä. Teoreettisena viitekehyksenä kulkee ambient design, hahmopsykologia ja Maslow´n tarvehierarkia. Tavoitteena toimivan tilaratkaisun lisäksi oli löytää tunnelmadesignin ajatusta hyödyntäen tilasuunnitteluun keinoja, jotka tukevat opetusta ja lisäävät oppilaiden ja henkilökunnan viihtyvyyttä. Huomioimalla aistit kokonaisvaltaisesti arkkitehtuurissa ja muotoilussa voimme tuottaa uusia elämyksiä. Lopputuotoksena esitetään luokkatilaan tehdyn tilasuunnittelukonseptin.