Miten kehittää sähköistä markkinointiviestintää? : Case: Koirakoulu Homeetta
Lääveri, Satu (2015)
Lääveri, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan Koirakoulu Homeetan mahdollisuuksia sähköisen markkinointiviestinnän hyödyntämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Koirakoulu Homeetta pienenä yrityksenä ja rajallisilla resursseilla voisi kehittää ja uudistaa olemassa olevia sähköisiä markkinointikeinoja. Koirakoulu Homeetta hyödyntää markkinoinnissaan kotisivuja, sosiaalista mediaa ja hakukoneoptimointia. Oikein käytettynä nämä tarjoavat useita liiketoimintaa parantavia keinoja, mutta kaikkea tätä potentiaalia ei ole osattu hyödyntää. Työssä perehdyttiin teorian kautta sähköiseen markkinointiviestintään. Lisäksi perehdyttiin kotisivuihin, hakukonemarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan sekä siihen millaisia markkinointiviestintäkeinoja nämä yritykselle tarjoavat.
Koirakoulu Homeetan sähköisen markkinointiviestinnän nykytilanteen selvittämiseksi haastateltiin yrittäjää ja tehtiin asiakastutkimuksena kysely. Haastattelusta kävi ilmi, ettei sähköiselle markkinointiviestinnälle ole luotu minkäänlaista strategiaa. Haastattelusta selvisi myös, ettei kotisivuille eikä sosiaalisen median kanaville tehdä säännöllisiä päivityksiä. Asiakastutkimuksen avulla saatiin selville, että asiakkaat kaipaavat parempaa vuorovaikutussuhdetta Koirakoulu Homeetan kanssa. Asiakkaat toivoivat kotisivuille, Facebook-sivulle sekä YouTube-kanavalle säännöllisiä päivityksiä ja ajantasaisuutta. Kyselyyn vastanneet asiakkaat toivoivat Koirakoulu Homeetan julkaisevan enemmän kuvia ja videoita sekä onnistumistarinoita koulutuksista.
Teoriaan ja asiakaskyselystä saatuun palautteeseen pohjautuen tehtiin johtopäätöksiä Koirakoulu Homeetan sähköisen markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Koirakoulu Homeetan kotisivut tulee saada ajantasaiseksi päivittämällä sivustolle aktiivisesti uutisia ja muokkaamalla ulkoasua vuodenajan mukaan. Kotisivuja selkeytetään tiivistämällä tekstisisältöä ja rakentamalla selkeät kappalejaot. Näin kävijät löytävät helposti ja nopeasti etsimänsä tiedon. Lisäksi kotisivujen rakennetta muokataan siten, ettei kävijöiden tarvitse tehdä monia klikkauksia päästäkseen haluamalleen sisältösivulle. Koirakoulu Homeetan tulee julkaista yhteneväistä sisältöä kotisivuillaan ja sosiaalisen median kanavillaan, jotta kaikki viestintäkanavat toimisivat toisiaan tukien. Koirakoulu Homeetan tulee julkaista kuvia, videoita ja onnistumistarinoita ylläpitääkseen ja luodakseen vuorovaikutteisuutta asiakassuhteisiin. Lisäksi Koirakoulu Homeetan tulee hyödyntää ilmaisia seurantatyökaluja, jotta saadaan oleellista tietoa viestintäkanavilla kävijöistä. Seurannasta ja mittaamisesta saatuja tuloksia hyödynnetään myös hakukoneoptimoinnissa.
Koirakoulu Homeetan sähköisen markkinointiviestinnän nykytilanteen selvittämiseksi haastateltiin yrittäjää ja tehtiin asiakastutkimuksena kysely. Haastattelusta kävi ilmi, ettei sähköiselle markkinointiviestinnälle ole luotu minkäänlaista strategiaa. Haastattelusta selvisi myös, ettei kotisivuille eikä sosiaalisen median kanaville tehdä säännöllisiä päivityksiä. Asiakastutkimuksen avulla saatiin selville, että asiakkaat kaipaavat parempaa vuorovaikutussuhdetta Koirakoulu Homeetan kanssa. Asiakkaat toivoivat kotisivuille, Facebook-sivulle sekä YouTube-kanavalle säännöllisiä päivityksiä ja ajantasaisuutta. Kyselyyn vastanneet asiakkaat toivoivat Koirakoulu Homeetan julkaisevan enemmän kuvia ja videoita sekä onnistumistarinoita koulutuksista.
Teoriaan ja asiakaskyselystä saatuun palautteeseen pohjautuen tehtiin johtopäätöksiä Koirakoulu Homeetan sähköisen markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Koirakoulu Homeetan kotisivut tulee saada ajantasaiseksi päivittämällä sivustolle aktiivisesti uutisia ja muokkaamalla ulkoasua vuodenajan mukaan. Kotisivuja selkeytetään tiivistämällä tekstisisältöä ja rakentamalla selkeät kappalejaot. Näin kävijät löytävät helposti ja nopeasti etsimänsä tiedon. Lisäksi kotisivujen rakennetta muokataan siten, ettei kävijöiden tarvitse tehdä monia klikkauksia päästäkseen haluamalleen sisältösivulle. Koirakoulu Homeetan tulee julkaista yhteneväistä sisältöä kotisivuillaan ja sosiaalisen median kanavillaan, jotta kaikki viestintäkanavat toimisivat toisiaan tukien. Koirakoulu Homeetan tulee julkaista kuvia, videoita ja onnistumistarinoita ylläpitääkseen ja luodakseen vuorovaikutteisuutta asiakassuhteisiin. Lisäksi Koirakoulu Homeetan tulee hyödyntää ilmaisia seurantatyökaluja, jotta saadaan oleellista tietoa viestintäkanavilla kävijöistä. Seurannasta ja mittaamisesta saatuja tuloksia hyödynnetään myös hakukoneoptimoinnissa.