Suunnittelijan suuri nimijahti : nimeämisen haasteet ja mahdollisuudet markkinointialalla
Luukko, Nanni (2015)
Luukko, Nanni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613716
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kerron nimeämisen prosessista, nimen merkityksestä liiketoiminnalle ja nimeämisen perusteista. Käsittelen hyvän nimen merkitystä ja tuon esille esimerkkejä hyvistä nimistä ja nimeämistavoista. Kerron nimeämistä rajoittavista tekijöistä ja muista käytännön asioista, jotka nimeämisessä on syytä ottaa huomioon.
Hyvän yritys- tai tuotenimen suunnittelua ei rajoita vain luovuus, vaan monet ikäviltä tuntuvat seikat. Nimen tulee ensinnäkin olla yksilöllinen ja rekisteröitävissä Kaupparekisteriin. Toiseksi nimellä tulee olla olemassa myös vapaa domain-nimi. Äkkiseltään nimeäjän valtaa epätoivo, ettei sopivia ja vapaita nimiä enää löydy. Osittain onkin totta, että hyvät nimet on jo varattu. Tarjoan tähän ongelmaan työssäni ratkaisuja.
Nimeämisen yksi haasteista on, varsinkin luovan suunnittelijan mielestä, visuaalinen näyttävyys verrattuna suomen kielen kielioppisääntöihin. Nimen tulee mielellään noudattaa oikeinkirjoitussääntöjä ja sitä tulee voida taivuttaa ongelmitta ja sen tulee myös toimia ääneen lausuttuna. Epäselvä nimi ei toimi, koska sitä ei ymmärretä, eikä muisteta. Lisäksi ulkomaille tähdätessä, tulee varmistua ettei nimellä ole loukkaavaa merkitystä kohdemaan kielellä.
Kaupallisen nimen tärkein ominaisuus on olla erottuva ja myyvä. Hyvällä nimellä on myös muita ominaisuuksia, jotka liittyvät nimen mahdollisuuteen tehdä vaikutus asiakkaisiin ja jäädä mieliin. Parhaimmat nimet ovat mitaltaan lyhyitä ja lisäksi oivaltavia. Työssäni kerron lisää nimen monista vaatimuksista ja myös mahdollisuuksista ilahduttaa vastaantulijoitaan.
Nimeäminen on vaativaa työtä jopa luovien suunnittelutoimistojen ammattilaisille. Nimeämiseen tulee varata riittävästi aikaa ja tehdä se ehdottomasti useamman henkilön voimin. Hyvä nimi suunnitellaan aina valitun strategian pohjalta ja se perustuu kohderyhmän syvään ymmärtämiseen. Nimiehdokkaat kannattaa testata kohderyhmässä, jotta niiden toimivuus ja mielleyhtymät saadaan selvitettyä ennen lopullisen nimen lanseerausta. Usein lopullinen nimi on kompromissi, johon ihastutaan vasta ajan kanssa. Eikä työ pääty nimen löytämiseen. Kun nimi on valittu ja varattu, puhalletaan nimeen eloa luomalla sen ympärille tarina ja toimintaa.
Hyvän yritys- tai tuotenimen suunnittelua ei rajoita vain luovuus, vaan monet ikäviltä tuntuvat seikat. Nimen tulee ensinnäkin olla yksilöllinen ja rekisteröitävissä Kaupparekisteriin. Toiseksi nimellä tulee olla olemassa myös vapaa domain-nimi. Äkkiseltään nimeäjän valtaa epätoivo, ettei sopivia ja vapaita nimiä enää löydy. Osittain onkin totta, että hyvät nimet on jo varattu. Tarjoan tähän ongelmaan työssäni ratkaisuja.
Nimeämisen yksi haasteista on, varsinkin luovan suunnittelijan mielestä, visuaalinen näyttävyys verrattuna suomen kielen kielioppisääntöihin. Nimen tulee mielellään noudattaa oikeinkirjoitussääntöjä ja sitä tulee voida taivuttaa ongelmitta ja sen tulee myös toimia ääneen lausuttuna. Epäselvä nimi ei toimi, koska sitä ei ymmärretä, eikä muisteta. Lisäksi ulkomaille tähdätessä, tulee varmistua ettei nimellä ole loukkaavaa merkitystä kohdemaan kielellä.
Kaupallisen nimen tärkein ominaisuus on olla erottuva ja myyvä. Hyvällä nimellä on myös muita ominaisuuksia, jotka liittyvät nimen mahdollisuuteen tehdä vaikutus asiakkaisiin ja jäädä mieliin. Parhaimmat nimet ovat mitaltaan lyhyitä ja lisäksi oivaltavia. Työssäni kerron lisää nimen monista vaatimuksista ja myös mahdollisuuksista ilahduttaa vastaantulijoitaan.
Nimeäminen on vaativaa työtä jopa luovien suunnittelutoimistojen ammattilaisille. Nimeämiseen tulee varata riittävästi aikaa ja tehdä se ehdottomasti useamman henkilön voimin. Hyvä nimi suunnitellaan aina valitun strategian pohjalta ja se perustuu kohderyhmän syvään ymmärtämiseen. Nimiehdokkaat kannattaa testata kohderyhmässä, jotta niiden toimivuus ja mielleyhtymät saadaan selvitettyä ennen lopullisen nimen lanseerausta. Usein lopullinen nimi on kompromissi, johon ihastutaan vasta ajan kanssa. Eikä työ pääty nimen löytämiseen. Kun nimi on valittu ja varattu, puhalletaan nimeen eloa luomalla sen ympärille tarina ja toimintaa.