Asiakastyytyväisyyskysely sekä asiakassegmentointi elokuvateatteri Alareksille
Qvick, Tiina (2015)
Qvick, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613724
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää elokuvateatteri Alareksin asiakaskunnan rakenne ja luoda näistä mielekkäitä asiakassegmenttejä, joita teatteri voi jatkossa käyttää hyödykseen näkemällään tavalla. Lisäksi haluttiin saada arvokasta palautetta Alareksin palvelun laadusta, jotta saataisiin hyvä käsitys sen perustasosta sekä mahdollisista kehityskohteista.
Tutkimus tehtiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena, jossa yhdisteltiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia osioita. Kysely suoritettiin paperisessa muodossa Alareksin tiloissa syksyllä 2013. Hyväksyttyjä lomakkeita saatiin takaisin 98 kappaletta, jotka analysoitiin SPSS- sekä Excel-ohjelmien avulla.
Elokuvateatteri Alareksin asiakkaat segmentoitiin tämän kyselyn perusteella iän ja sukupuolen perusteella, joista kummastakin löytyi selvästi hallitseva ryhmä: yli 40-vuotiaat sekä naiset. Etenkin iän perusteella asiakkaiden mielipiteet ynnä muut tekijät erosivat merkittävämmin toisistaan, mutta myös sukupuolen perusteella löytyi eroavaisuuksia.
Alareksin tuottaman palvelun laatuun oltiin pääasiassa hyvin tyytyväisiä. Etenkin henkilökunta sai kiitosta niin monivalintakysymysten kuin avonaisten vastausten perusteella. Myös paikallisuus sekä uusien elokuvien nopea tuonti ohjelmistoon saivat kiitosta. Kehittämiskohteiksi nousivat Alareksin aulatilat, nettisivujen informatiivisuus sekä kioskin rajallinen valikoima.
Tutkimus tehtiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena, jossa yhdisteltiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia osioita. Kysely suoritettiin paperisessa muodossa Alareksin tiloissa syksyllä 2013. Hyväksyttyjä lomakkeita saatiin takaisin 98 kappaletta, jotka analysoitiin SPSS- sekä Excel-ohjelmien avulla.
Elokuvateatteri Alareksin asiakkaat segmentoitiin tämän kyselyn perusteella iän ja sukupuolen perusteella, joista kummastakin löytyi selvästi hallitseva ryhmä: yli 40-vuotiaat sekä naiset. Etenkin iän perusteella asiakkaiden mielipiteet ynnä muut tekijät erosivat merkittävämmin toisistaan, mutta myös sukupuolen perusteella löytyi eroavaisuuksia.
Alareksin tuottaman palvelun laatuun oltiin pääasiassa hyvin tyytyväisiä. Etenkin henkilökunta sai kiitosta niin monivalintakysymysten kuin avonaisten vastausten perusteella. Myös paikallisuus sekä uusien elokuvien nopea tuonti ohjelmistoon saivat kiitosta. Kehittämiskohteiksi nousivat Alareksin aulatilat, nettisivujen informatiivisuus sekä kioskin rajallinen valikoima.