Etiska dilemman vid fosterdöd : Utformande av ett simuleringscase för blivande barnmorskor
Grönlund, Regina; Svenfelt, Sofia (2015)
Grönlund, Regina
Svenfelt, Sofia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
Creative Commons Attribution 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015063013795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015063013795
Tiivistelmä
Att arbeta som barnmorska är ofta förknippat med stora förväntningar och glädje. Barnmorskorna stöter dock också på fall där inte förlossningen går som man hade tänkt sig och barnen föds döda. Det krävs mycket av barnmorskan för att kunna bemöta dessa mödrar. Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att lyfta fram betydelsen av etiken och att öka kunskapen i barnmorskans roll och handlande vid fosterdöd. Arbetet var ett beställningsarbete från Arcadas projekt för kunskapsutveckling i innovativa lärande miljöer (GROW). Som en produkt av studien utformades ett simuleringscase för barnmorskestuderande som kan användas för att öka kunskapen inom etiken och dess möjliga etiska dilemman vid fosterdöd. Tre frågeställningar skapades: 1. Hur beskrivs barnmorskors bemötande vid moderns sorg? 2. Hur beskrivs tröstande och stödjande handlingar för modern och familjen? 3. Hur beskrivs skuldkänslor hos modern i samband med fosterdöd? Materialet bestod av 20 artiklar som samlades in från olika databaser. Innehållet analyserades med en kvalitativ metod på ett induktivt sätt. Resultatet reflekterades med den teoretiska referensramen som bestod av fem centrala begrepp: integritet, värdighet, medlidande, tröst och vårdkommunikation och Näsmans (2010) teori om dygd som vårdetiskt grundbegrepp. I analysen bildade de meningsbärande enheterna fem huvudkategorier: Övergivenhet, kunskap, kommunikation, sorgestöd och skuldkänslor. Resultatet visade att moderns upplevelser av vården påverkas av barnmorskans bemötande. Genom kunskap, erfarenhet och kommunikation kan barnmorskan och vårdpersonalen förbättra bemötandet av modern. De mest värderade egenskaperna hos barnmorskan var empati och vänlighet. Tröstande och stödjande handlingar för familjen beskrevs som skapande av minnen av barnet som underlättade sorgeprocessen. Orsaker till skuldkänslor beskrivs som okänd dödsorsak och stigmatisering. Vårdpersonalen bör ta en del av ansvaret och kan genom attityder, beteende och bemötande minska på stigmatiseringen och på så sätt främja familjens hälsa. Working as a midwife is often associated with great expectations and joy. However, the midwives also get in contact with births that has not went as planned and the babies may be stillborn. It takes a lot of knowledge from midwifes to be able to handle and meet these mothers. The purpose of this systematic literature review was to highlight the importance of ethics and increasing the knowledge of the midwife's role and actions during stillbirth. The study was a commission from Arcada and belongs to the project for the development of knowledge in innovative learning environments (GROW). As a product of the study a simulation case was designed for midwifery students that can be used to increase knowledge in ethics and it’s possible ethical dilemmas in stillbirth. The research issues were: 1. How is the midwives’ approach towards the mother's grief described? 2. How are acts of comfort and support for the mother and the family described? 3. How is the guilt of the mother after stillbirth described? The material consisted of 20 articles that were collected through various databases. The articles were analyzed using a qualitative approach in an inductive manner. The results were reflected in the theoretical frame of reference, which was based on five key concepts: integrity, dignity, compassion, comfort and caring communication and Näsman's (2010) theory of virtue as a caring concept. The analysis formed five main categories: abandonment, knowledge, communication, support in grief and guilt. The result showed that the woman's experience of care is affected by the midwife's approach. Through knowledge, experience and communication midwife and nursing staff can improve the approach. The midwife’s most valued characteristics were empathy and kindness. Comforting and supporting acts for the family were described as the creation of memories of the child who facilitated the grieving process. Causes of guilt were described as the unknown cause of death and stigmatization. Healthcare professionals should take some of the responsibility and through attitudes, behavior and approach reduce the stigma and thus to promote family health.