Kartoitus talonrakennuksen koulutusohjelman opiskelijoiden opiskelumotivaatiosta
Riihinen, Ari (2015)
Riihinen, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912887
Tiivistelmä
Motivaatioon vaikuttavat tekijät ovat monisyisiä ja motivaation merkitys opiskelussa on erityisen huomionarvoinen seikka. Tämän kehittämishankkeena tehdyn opiskelumotivaatioon liittyvän selvityksen kohderyhmänä ovat Jyväskylän ammattiopiston tekniikan ja liikenteen yksikön talonrakennuksen koulutusohjelman opiskelijat. Selvitys kohdentuu ammattiaineiden opetuksen toteutustapaan ja ympäristöihin. Opiskelijoiden ammattiaineiden oppiminen tapahtuu pääosin talonrakennusalan käytännön työtehtävien tekemiseen perustuen. Työtehtävät muodostuvat koululla asiakkaille tehtävistä puurakenteisista harjoitustöistä sekä koulun ulkopuolisilla työmaakohteilla urakointiperiaatteella tehtävistä asiakastöistä, tyypillisesti omakotirakennuskohteista.
Opiskelijoiden opiskelumotivaatiota koskevan selvityksen aineiston hankinta toteutettiin sähköisellä lomakkeella tehtynä monivalintakyselytutkimuksena. Opinnäytetyön tehtävänä oli antaa kuva Jyväskylän ammattiopiston talonrakennuksen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon liittyvistä asioista nykymuotoisena toteutettavassa opetuksessa. Kyselyllä selvitettiin sen hetkistä opiskelun yleistä motivaatiotasoa, motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja niiden merkitystä sekä opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä opetuksesta ja oppimisympäristöistä.
Saatujen tutkimustuloksen mukaan opiskelijat olivat tyytyväisiä ammattiaineiden opetus-menetelmiin ja nykyiseen toimintamalliin. Myös opiskelijoiden motivaatiotaso oli hyvä. Suurimalla osalla opiskelijoista opiskelun aikainen motivaatio oli parantunut. Opiskelijat kokivat asiakkaille tehtävät käytännön työt mielekkääksi ja motivoivaksi oppimismuodoksi. Yksittäisiä kehittämiskohteita ja huomioitavia asioita kuitenkin löytyi. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden ohjauksessa sekä opetusmenetelmien kehittämisessä.
Opiskelijoiden opiskelumotivaatiota koskevan selvityksen aineiston hankinta toteutettiin sähköisellä lomakkeella tehtynä monivalintakyselytutkimuksena. Opinnäytetyön tehtävänä oli antaa kuva Jyväskylän ammattiopiston talonrakennuksen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon liittyvistä asioista nykymuotoisena toteutettavassa opetuksessa. Kyselyllä selvitettiin sen hetkistä opiskelun yleistä motivaatiotasoa, motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja niiden merkitystä sekä opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä opetuksesta ja oppimisympäristöistä.
Saatujen tutkimustuloksen mukaan opiskelijat olivat tyytyväisiä ammattiaineiden opetus-menetelmiin ja nykyiseen toimintamalliin. Myös opiskelijoiden motivaatiotaso oli hyvä. Suurimalla osalla opiskelijoista opiskelun aikainen motivaatio oli parantunut. Opiskelijat kokivat asiakkaille tehtävät käytännön työt mielekkääksi ja motivoivaksi oppimismuodoksi. Yksittäisiä kehittämiskohteita ja huomioitavia asioita kuitenkin löytyi. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden ohjauksessa sekä opetusmenetelmien kehittämisessä.