Vaatevalojen tuotekehitys ja koemarkkinoinnin suunnittelu
Heinonen, Joonas (2015)
Heinonen, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ibaco Solutions Oy. Ibaco Solutions Oy on espoolainen kehitys- ja konsulttiyhtiö, joka auttaa yrityksiä käynnistys- ja kasvuvaiheissa. Opinnäytetyö tehtiin, koska Ibaco Solutions Oy:n yritysasiakas kaipasi uutta tuoteideaa. Yritysasiakas valmistaa urheilutarvikkeita ja tuoteidean tuli sopia brändille. Opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää yritysasiakkaalle uusi tuote sekä suunnitella mahdollinen koemarkkinointi. Kehitettäväksi tuoteideaksi sovittiin valaistut vaatteet. Valaistuille vaatteille kehitettiin eri vaihtoehtoja. Eri vaihtoehtoja varten vertailtiin erilaisia valoja. Vaihtoehtoja olivat esimerkiksi valmiiksi valaistut vaatteet ja urheilukassit, vaatteisiin kiinnitettävät valot ja uuden urheilulajin kehittäminen.
Opinnäytetyön teoria käsittelee tuotteistamisen eri vaiheita ja jälleenmyyntiä. Teorian avulla suunniteltiin tuotekehityksen eri vaiheet. Myös jälleenmyynnin suunnittelussa käytettiin vahvasti teoriapohjaa hyväksi. Teoriasta on myös hyötyä, kun yritys valmistelee vaatevalojen lanseerausta ja brändäystä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa oli tuotekehitystä. Työssä kehitettiin kolmea tuoteideaa, valaistuja vaatteita, vaatteisiin kiinnitettäviä valoja ja hohtosalibandya. Tuoteideoita varten vertailtiin eri valoja ja suunniteltiin kiinnityskeinoja. Kun tuoteideat olivat valmiita, päätettiin, miten yritys hyödyntäisi tuoteideoita. Yritys tulee itse valmistamaan vaatteisiin kiinnitettäviä valoja. Se myös myy valoja yhteistyökumppanilleen, joka valmistaa valmiiksi valaistuja urheilukasseja. Yritys ei tule valmistamaan hohtosalibandya, koska se ei olisi liiketaloudellisesti kannattava. Opinnäytetyössä valmistettiin vaatteisiin kiinnitettävistä valoista 50 kappaleen koesarja. Lisäksi työssä suunniteltiin koemarkkinointi, jonka avulla yritys myy koesarjan. Koemarkkinoinnin avulla yritys saa palautetta, jonka avulla se voi kehittää tuoteideoita.
Koemarkkinoinnin tulosten perusteella yrityksen tulee päättää vaatevaloille paras kohderyhmä. Kun kohderyhmä on päätetty, yrityksen tulee suojata tuote, valmistaa brändi ja aloittaa tuotteen lanseeraus. Lanseerauksen yhteydessä se aloittaa markkinointiviestinnän ja vahvistaa uuden tuotteen brändiä. Opinnäytetyö onnistui, sillä yritykselle valmistettiin uusi tuote koemarkkinointia varten. Koemarkkinointi olisi kuitenkin ollut parempi aloittaa, kun ulkona oli vielä pimeää.
Opinnäytetyön teoria käsittelee tuotteistamisen eri vaiheita ja jälleenmyyntiä. Teorian avulla suunniteltiin tuotekehityksen eri vaiheet. Myös jälleenmyynnin suunnittelussa käytettiin vahvasti teoriapohjaa hyväksi. Teoriasta on myös hyötyä, kun yritys valmistelee vaatevalojen lanseerausta ja brändäystä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa oli tuotekehitystä. Työssä kehitettiin kolmea tuoteideaa, valaistuja vaatteita, vaatteisiin kiinnitettäviä valoja ja hohtosalibandya. Tuoteideoita varten vertailtiin eri valoja ja suunniteltiin kiinnityskeinoja. Kun tuoteideat olivat valmiita, päätettiin, miten yritys hyödyntäisi tuoteideoita. Yritys tulee itse valmistamaan vaatteisiin kiinnitettäviä valoja. Se myös myy valoja yhteistyökumppanilleen, joka valmistaa valmiiksi valaistuja urheilukasseja. Yritys ei tule valmistamaan hohtosalibandya, koska se ei olisi liiketaloudellisesti kannattava. Opinnäytetyössä valmistettiin vaatteisiin kiinnitettävistä valoista 50 kappaleen koesarja. Lisäksi työssä suunniteltiin koemarkkinointi, jonka avulla yritys myy koesarjan. Koemarkkinoinnin avulla yritys saa palautetta, jonka avulla se voi kehittää tuoteideoita.
Koemarkkinoinnin tulosten perusteella yrityksen tulee päättää vaatevaloille paras kohderyhmä. Kun kohderyhmä on päätetty, yrityksen tulee suojata tuote, valmistaa brändi ja aloittaa tuotteen lanseeraus. Lanseerauksen yhteydessä se aloittaa markkinointiviestinnän ja vahvistaa uuden tuotteen brändiä. Opinnäytetyö onnistui, sillä yritykselle valmistettiin uusi tuote koemarkkinointia varten. Koemarkkinointi olisi kuitenkin ollut parempi aloittaa, kun ulkona oli vielä pimeää.