Lukemaan innostaminen varhaiskasvatuksessa
Päivöke, Katri (2015)
Päivöke, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080713930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080713930
Tiivistelmä
Varhaiskasvattajien käsissä kasvaa tuleva sukupolvi, jonka vuorovaikutustaidot, itseilmaisutaidot, lukutaito sekä taito luoda mielikuvia muokkaantuvat päivähoidossa. Kirjallisuuskasvatuksella voidaan vaikuttaa edellä mainittujen taitojen kehittymiseen. Varhaiskasvattajien tietoisuuden lisääminen lastenkirjallisuuden käytön ja ääneen lukemisen merkityksestä lapselle on siis nykypäivänä ratkaisevaa. Lastenkirjallisuuden käyttö luo puitteet päiväkodin kirjallisuuskasvatukselle.
Tämän opinnäytteen tutkimustehtävänä oli varhaiskasvattajien innostaminen lastenkirjallisuuden käyttöön sekä varhaiskasvattajien huomion kiinnittäminen vuorovaikutteisen ääneen lukemisen merkitykseen lapsen kehitykselle. Työssä käytettiin laadullisista tutkimusmenetelmistä toimintatutkimusta. Sosiokulttuurista innostamista käytettiin tutkimusmenetelmän toimintamuotona. Opinnäytteessä työskenneltiin toimintatutkimuksen syklien mukaan kehittäen sosiokulttuurisen innostamisen avulla varhaiskasvattajien lastenkirjallisuuden käytön menetelmiä. Tutkimuksessa myös lisättiin varhaiskasvattajien tietoisuutta ääneen lukemisen merkityksistä alle kouluikäiselle lapselle. Tutkija osallistui kehittämistyöhön toimintatutkimuksen perinteen mukaisesti. Teoreettisen viitekehyksen tälle opinnäytteelle loivat varhaiskasvatuksen kirjallisuuskasvatus sekä sadut ja niiden merkitys lapsen kehitykselle.
Tutkimus jakautui toiminnalliseen ja koulutukselliseen osaan. Toiminnallisessa osassa lukemaan innostamista tehtiin kolmen päiväkotiryhmän varhaiskasvattajatiimin kanssa Lohjalla. Koulutuksellinen osa tutkimuksesta toteutettiin koko Lohjan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattuna koulutuspäivänä, jonka aiheena oli lukemaan innostaminen.
Tutkimusaineistoa kerättiin varhaiskasvattajatiimien ryhmäkeskustelumuistiinpanoista, varhaiskasvattajille kohdennetuista lomakekyselyistä sekä koulutuspäivän arviointilomakkeista. Aineistosta teemoiteltiin innostamisen toteutumisen muotoja sisällönanalyysiä käyttäen. Lukemaan innostamisen keinoiksi muotoutuivat ryhmäkeskustelut, Satujen lukupuu-menetelmä, tiedon jakaminen lukemisen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä lastenkirjallisuuteen tutustuminen.
Tämän opinnäytteen tutkimustehtävänä oli varhaiskasvattajien innostaminen lastenkirjallisuuden käyttöön sekä varhaiskasvattajien huomion kiinnittäminen vuorovaikutteisen ääneen lukemisen merkitykseen lapsen kehitykselle. Työssä käytettiin laadullisista tutkimusmenetelmistä toimintatutkimusta. Sosiokulttuurista innostamista käytettiin tutkimusmenetelmän toimintamuotona. Opinnäytteessä työskenneltiin toimintatutkimuksen syklien mukaan kehittäen sosiokulttuurisen innostamisen avulla varhaiskasvattajien lastenkirjallisuuden käytön menetelmiä. Tutkimuksessa myös lisättiin varhaiskasvattajien tietoisuutta ääneen lukemisen merkityksistä alle kouluikäiselle lapselle. Tutkija osallistui kehittämistyöhön toimintatutkimuksen perinteen mukaisesti. Teoreettisen viitekehyksen tälle opinnäytteelle loivat varhaiskasvatuksen kirjallisuuskasvatus sekä sadut ja niiden merkitys lapsen kehitykselle.
Tutkimus jakautui toiminnalliseen ja koulutukselliseen osaan. Toiminnallisessa osassa lukemaan innostamista tehtiin kolmen päiväkotiryhmän varhaiskasvattajatiimin kanssa Lohjalla. Koulutuksellinen osa tutkimuksesta toteutettiin koko Lohjan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattuna koulutuspäivänä, jonka aiheena oli lukemaan innostaminen.
Tutkimusaineistoa kerättiin varhaiskasvattajatiimien ryhmäkeskustelumuistiinpanoista, varhaiskasvattajille kohdennetuista lomakekyselyistä sekä koulutuspäivän arviointilomakkeista. Aineistosta teemoiteltiin innostamisen toteutumisen muotoja sisällönanalyysiä käyttäen. Lukemaan innostamisen keinoiksi muotoutuivat ryhmäkeskustelut, Satujen lukupuu-menetelmä, tiedon jakaminen lukemisen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä lastenkirjallisuuteen tutustuminen.