Yö Ähtäri Zoossa : Elämystuotteen asiakassegmentointi Suomen markkinoille
Ilo, Hanna-Mari; Ruha, Elina (2015)
Ilo, Hanna-Mari
Ruha, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081213965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081213965
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ähtärin Eläinpuisto Oy, joka on johtava matkailualan yritys Etelä-Pohjanmaalla. Ähtärin eläinpuistoon on suunnitteilla uusi elämystuote Yö Ähtäri Zoossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava kuva siitä mitä eri asiakasryhmät toivovat uudelta tuotteelta, ja mitä ehdotuksia heillä oli uudesta elämystuotteesta. Tutkimme myös onko suomalaisilla matkailijoilla kiinnostusta osallistua kyseessä olevaan aktiviteettiin. Tutkimuksen tavoitteena oli myös auttaa yritystä suuntaamaan markkinointinsa oikealle kohderyhmälle, sekä tätä kautta auttaa yritystä uuden tuotteen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kysely toteutettiin haastattelemalla. Haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin 11.7.2015 Lempäälän Ideaparkissa. Aineistona käytimme työssämme haastattelulomakkeita ja analysoimme ne manuaalisesti segmentoinnin ja matkustusmotiivin teorioita hyödyntäen. Tutkimuksessamme tuli ilmi suomalaisten kiinnostus uudenlaisia elämystuotteita kohtaan ja suurin osa tutkimukseen osallistujista olivat valmiita osallistumaan Yö Ähtäri Zoossa -aktiviteettiin.
Tavoitteena oli saada mahdollisimman moni vastaamaan haastatteluun ja tätä kautta saada monia erilaisia näkökohtia tutkittavasta aiheesta. Näin yritys pystyy hyödyntämään tutkimustamme tuotteen suunnittelussa ja löytämään oikeat kohderyhmät markkinoille.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kysely toteutettiin haastattelemalla. Haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin 11.7.2015 Lempäälän Ideaparkissa. Aineistona käytimme työssämme haastattelulomakkeita ja analysoimme ne manuaalisesti segmentoinnin ja matkustusmotiivin teorioita hyödyntäen. Tutkimuksessamme tuli ilmi suomalaisten kiinnostus uudenlaisia elämystuotteita kohtaan ja suurin osa tutkimukseen osallistujista olivat valmiita osallistumaan Yö Ähtäri Zoossa -aktiviteettiin.
Tavoitteena oli saada mahdollisimman moni vastaamaan haastatteluun ja tätä kautta saada monia erilaisia näkökohtia tutkittavasta aiheesta. Näin yritys pystyy hyödyntämään tutkimustamme tuotteen suunnittelussa ja löytämään oikeat kohderyhmät markkinoille.