Use of demand forecast in operational purchasing : case: Vaisala corporation component level forecast purchasing
Oksanen, Tuomas (2015)
Oksanen, Tuomas
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102052
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on case-tutkimus Vaisalasta, suomalaisesta elektroniikkateollisuuden yrityksestä. Vaisala käyttää tuotannossaan Lean tuotantofilosofiaa ja assemble to order tuotantostrategiaa, jossa jokainen tuote valmistetaan vain asiakastilausta vastaan. Materiaalian saatavuus tuotannossa on varmistettu käyttämällä toiminnanohjausjärjestelmää ja komponenttikohtaista ennustetta, joka on johdettu kysyntäennusteesta.
Kysyntäennusteen käyttö on keino tehostaa yrityksen toimintoja samalla tarjoten asiakkaille parempaa palvelua paremman toimituskyvyn kautta. Kysynnän ennustaminen antaa osto-organisaatiolle tietoa oikean kokoisten safety stockien pitämisestä, jotta muutoksiin kysynnässä ollaan varauduttu. Ennusteen käyttöönotto Vaisalassa on kuitenkin lisännyt merkittävästi ostajien työmäärää, sillä ostettavien nimikkeiden määrä on moninkertaistunut.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan miten ennuste muodostetaan ja miten se on vaikuttanut Vaisalan toimintoihin sekä tärkeisiin suorituskykymittareihin sekä ostajien työmäärään. Tutkimus kohdistuu pääasiassa operatiiviseen ostoon ja rutiiniostoprosessiin käyttämällä ennustetta.
Tavoitteena on analysoida sitä onko ennusteen käyttöönotolla ollut positiivinen vaikutus Vaisalan toimintoihin sekä tutkia ostajien työmäärää rutiiniostoprosessissa jossa käytetään ennustetta. Tuloksien pohjalta kehitetään rutiiniostoprosessia mahdollisen automatisoinnin kautta, annetaan kehitysideoita ennusteprosessin kehitykseen liittyen sekä annetaan muita ideoita joilla vähentää ostajien työmäärää. Tuloksina saatiin ehdotuksia ennustetarkkuuden parantamisesta käyttämällä tilastollista ennustamista, ennuste excel-työkalun parantamisidea, sekä ostajien työmäärän vähentäminen muutamalla helpolla tavalla.
Kysyntäennusteen käyttö on keino tehostaa yrityksen toimintoja samalla tarjoten asiakkaille parempaa palvelua paremman toimituskyvyn kautta. Kysynnän ennustaminen antaa osto-organisaatiolle tietoa oikean kokoisten safety stockien pitämisestä, jotta muutoksiin kysynnässä ollaan varauduttu. Ennusteen käyttöönotto Vaisalassa on kuitenkin lisännyt merkittävästi ostajien työmäärää, sillä ostettavien nimikkeiden määrä on moninkertaistunut.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan miten ennuste muodostetaan ja miten se on vaikuttanut Vaisalan toimintoihin sekä tärkeisiin suorituskykymittareihin sekä ostajien työmäärään. Tutkimus kohdistuu pääasiassa operatiiviseen ostoon ja rutiiniostoprosessiin käyttämällä ennustetta.
Tavoitteena on analysoida sitä onko ennusteen käyttöönotolla ollut positiivinen vaikutus Vaisalan toimintoihin sekä tutkia ostajien työmäärää rutiiniostoprosessissa jossa käytetään ennustetta. Tuloksien pohjalta kehitetään rutiiniostoprosessia mahdollisen automatisoinnin kautta, annetaan kehitysideoita ennusteprosessin kehitykseen liittyen sekä annetaan muita ideoita joilla vähentää ostajien työmäärää. Tuloksina saatiin ehdotuksia ennustetarkkuuden parantamisesta käyttämällä tilastollista ennustamista, ennuste excel-työkalun parantamisidea, sekä ostajien työmäärän vähentäminen muutamalla helpolla tavalla.