Tutut ja tuntemattomat : kilpailukykyä asiakastuntemuksella
Gratscheff, Susanne (2014)
Gratscheff, Susanne
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519920
Tiivistelmä
Toimeksiantajana toimii nuori aloittava yrittäjä Madicken Paraisilta, joka valikoitui opinnäytetyöhön muutaman mutkan kautta. Alkujaan toimeksiantajana piti toimia Madickenin työnantaja, parturi-kampaamon omistaja, joka joutui yllättäen projektin edetessä lopettamaan alan työtehtävät kokonaan. Näin ollen myös opinnäytetyön aihe muuttui matkan varrella.
Työssä haluan tuoda esille asiakkaan tärkeyden liiketoiminnassa. Jo liikeideaa suunniteltaessa asiakkaat pitää muistaa ottaa huomioon ja paneutuminen omiin asiakasryhmiin on erittäin tärkeää. Ennen oman kohderyhmän selkeyttämistä, tulisi ymmärtää myös yleinen kuluttajakäyttäytyminen ja sen hetkinen markkinatilanne omalla alallaan. Kun oma kohderyhmä on selvillä, on aika hypätä asiakkaan saappaisiin ja pyrkiä asiakaslähtöisempään ajatteluun. Paremmalla asiakastuntemuksella saat varmasti vahvempaa kilpailukykyä alasi markkinoilla.
Työssä esitellään kolme työkalua, joiden tukena Madicken ja muut uudet yrittäjät, miksei vanhemmatkin konkarit, alalla tai alan ulkopuolella, voivat kehittää omaa asiakastuntemustaan. Tarkemmin työkalut ovat kehitetty parantamaan kuluttajaymmärrystä, auttamaan kohderyhmien selkeyttämisessä ja ymmärtämään asiakaskokemukset heidän näkökulmastaan.
Työssä haluan tuoda esille asiakkaan tärkeyden liiketoiminnassa. Jo liikeideaa suunniteltaessa asiakkaat pitää muistaa ottaa huomioon ja paneutuminen omiin asiakasryhmiin on erittäin tärkeää. Ennen oman kohderyhmän selkeyttämistä, tulisi ymmärtää myös yleinen kuluttajakäyttäytyminen ja sen hetkinen markkinatilanne omalla alallaan. Kun oma kohderyhmä on selvillä, on aika hypätä asiakkaan saappaisiin ja pyrkiä asiakaslähtöisempään ajatteluun. Paremmalla asiakastuntemuksella saat varmasti vahvempaa kilpailukykyä alasi markkinoilla.
Työssä esitellään kolme työkalua, joiden tukena Madicken ja muut uudet yrittäjät, miksei vanhemmatkin konkarit, alalla tai alan ulkopuolella, voivat kehittää omaa asiakastuntemustaan. Tarkemmin työkalut ovat kehitetty parantamaan kuluttajaymmärrystä, auttamaan kohderyhmien selkeyttämisessä ja ymmärtämään asiakaskokemukset heidän näkökulmastaan.