Influencing factors on consumer buying bahaviour of luxury goods : a research on the buying behaviour of young consumers in Finland
Reis, Emilia (2015)
Reis, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812738
Tiivistelmä
Luksusmarkkina on kasvussa ja yhä useampi nuori vaikuttaa ostavan luksustuotteita. Sosiaalisen median eri muotojen suosion kasvaessa, luksusbrändit omaksuvat sosiaalisen median kanavia osana kommunikointistrategiaansa. Kuluttajat taas voivat saada vaikutteita näistä kanavista, tehden niistä yhä suositumman mainoskanavan yrityksille.
Teoreettinen pohja joka liittyy luksustuotteisiin on hyvin erilainen kuin tavallisiin tuotteisiin liittyvä. Täten myös luksustuotteiden kulutuskäyttäytymisessä on selkeitä eroja verrattuna tavallisiin tuotteisiin. Syitä tähän on monia, mutta yksi havainnollistava esimerkki on että tavallisesti tuotteen osto perustuu ennemmin tarpeeseen, kun taas luksustuotteiden osto perustuu pitkälti haluun.
Lopputyön tarkoitus on keskustella teoreettisesta taustasta, joka liittyy luksustuotteiden ostamiseen, sekä samalla tutkia ilmiötä käytännössä. Tutkimus pohjautuu tietyn kuluttajaryhmän, erityisesti nuorten 20-26 vuotiaiden, ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tavoitteena on havaita tärkeimmät piirteet, jotka vaikuttavat luksustuotteiden ostamiseen.
Tiedonkeruu toteutettiin kyselyn muodossa, joka koostui kvantitatiivisista ja kvalitatiivisista kysymyksistä. Useita kysymyksiä jätettiin myös avoimiksi jotta vastaaja pystyi ilmaisemaan mielipiteensä vapaamuotoisemmin. Tämä auttoi myös tutkijaa saamaan yksityiskohtaisempia havaintoja ja tietoa aiheesta.
Teoria ja kyselyn tulokset osoittivat että tärkeimpiä ominaisuuksia luksustuotteissa ovat laatu, ulkonäkö, ja hinta. Toisaalta, toisin kuin teoria osoitti, kyselyn tulokset osoittavat kuinka sosiaalisella medialla ei ole kovin suurta vaikutusta henkilöiden kulutuskäyttäytymiseen.
Johtopäätöksenä todettakoon, että teoria ja kyselyn tulokset olivat melko yhtenäisiä, mutta jatkotutkimus luksustuotteisiin liittyvästä ostokäyttäytymisestä lisäisi tutkimuksen syvyyttä ja luotettavuutta.
Teoreettinen pohja joka liittyy luksustuotteisiin on hyvin erilainen kuin tavallisiin tuotteisiin liittyvä. Täten myös luksustuotteiden kulutuskäyttäytymisessä on selkeitä eroja verrattuna tavallisiin tuotteisiin. Syitä tähän on monia, mutta yksi havainnollistava esimerkki on että tavallisesti tuotteen osto perustuu ennemmin tarpeeseen, kun taas luksustuotteiden osto perustuu pitkälti haluun.
Lopputyön tarkoitus on keskustella teoreettisesta taustasta, joka liittyy luksustuotteiden ostamiseen, sekä samalla tutkia ilmiötä käytännössä. Tutkimus pohjautuu tietyn kuluttajaryhmän, erityisesti nuorten 20-26 vuotiaiden, ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tavoitteena on havaita tärkeimmät piirteet, jotka vaikuttavat luksustuotteiden ostamiseen.
Tiedonkeruu toteutettiin kyselyn muodossa, joka koostui kvantitatiivisista ja kvalitatiivisista kysymyksistä. Useita kysymyksiä jätettiin myös avoimiksi jotta vastaaja pystyi ilmaisemaan mielipiteensä vapaamuotoisemmin. Tämä auttoi myös tutkijaa saamaan yksityiskohtaisempia havaintoja ja tietoa aiheesta.
Teoria ja kyselyn tulokset osoittivat että tärkeimpiä ominaisuuksia luksustuotteissa ovat laatu, ulkonäkö, ja hinta. Toisaalta, toisin kuin teoria osoitti, kyselyn tulokset osoittavat kuinka sosiaalisella medialla ei ole kovin suurta vaikutusta henkilöiden kulutuskäyttäytymiseen.
Johtopäätöksenä todettakoon, että teoria ja kyselyn tulokset olivat melko yhtenäisiä, mutta jatkotutkimus luksustuotteisiin liittyvästä ostokäyttäytymisestä lisäisi tutkimuksen syvyyttä ja luotettavuutta.