Markkinatilanne Turun lounastarjonnassa : kilpailijan kartoitusta Unica Oy:lle
Aaltonen, Marika (2015)
Aaltonen, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811116
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Turun keskusta-alueen lounasravintoloiden kilpailu- ja markkinatilannetta toimeksiantaja-yritys Unica Oy:lle. Opinnäytetyössä käydään läpi tämänhetkiset kilpailijat ja mahdolliset tulevat toimijat ja kilpailijat kilpailukentällä toimeksiantajalle. Tutkimusongelma rajattiin toimeksiantajan suurimpiin kilpailijoihin sekä mahdollisiin tuleviin kilpailijoihin Turun alueella.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kilpailua, kilpailukeinoja, strategiaa sekä asiakkaiden ja tuotteiden tärkeyttä kilpailussa. Näiden teorioiden pohjalta luotiin haastattelu- ja havainnointilomakkeet kilpailijoiksi valittuihin yrityksiin. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti ja haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin vuoden 2014 joulukuun ja helmikuun 2015 välisenä aikana kilpailijoiksi määritellyissä yrityksissä. Haastateltavia yrityksiä oli yhteensä kahdeksan kappaletta. Haastateltavina olivat yrityksen strategisen tason ja operatiivisen tason välissä olevat vastuuhenkilöt. Haastateltavina olivat esimerkiksi ravintolapäällikkö, aluejohtaja ja markkinointipäällikkö. Nämä haastateltavat valittiin, jotta saataisiin tietoa jokapäiväisestä operatiivisesta toiminnasta ravintoloissa sekä yrityksen strategisesta toiminnasta.
Haastattelusta saatujen tietojen perusteella koottiin havainnointilomake. Havainnointi suoritettiin jotta voitaisiin tarkastella yritysten edustajien näkemyksiä ja tutkia kilpailijoiden yrityksiä asiakkaan näkökulmasta. Havainnoinnit suoritettiin tammi-helmikuussa 2015 kilpailijoiksi määritellyissä yrityksissä. Havainnoinneista ja haastatteluista saadut tulokset on koottu opinnäytetyön loppuun. Lopuksi vastauksista on koostettu analyysi.
Tutkimuksessa käy ilmi, onko Turun markkinatilanteessa laajenemismahdollisuuksia ravitsemisyrityksille sekä miten yritykset kokevat kilpailutilanteen lounastarjonnassa. Tutkimuksen perusteella Turun markkina-alueella on tilaa uusille tai laajeneville lounas-ajan ravintoloille. Mainonnan parantaminen sekä yrityksen erilaistaminen kilpailukentällä ovat kilpailun kulmakiviä ja monesta Turun alueen lounasravintoloista puuttuvat nämä valtit. Henkilöstön ja asiakasviihtyvyys tulee olla taattu yrityksissä, koska se on kilpailun kannalta olettamus tänä päivänä. Sopeutuminen asiakkaiden pyyntöihin ja tarpeisiin on myös tärkeää yrityksen menestyksen kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kilpailua, kilpailukeinoja, strategiaa sekä asiakkaiden ja tuotteiden tärkeyttä kilpailussa. Näiden teorioiden pohjalta luotiin haastattelu- ja havainnointilomakkeet kilpailijoiksi valittuihin yrityksiin. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti ja haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin vuoden 2014 joulukuun ja helmikuun 2015 välisenä aikana kilpailijoiksi määritellyissä yrityksissä. Haastateltavia yrityksiä oli yhteensä kahdeksan kappaletta. Haastateltavina olivat yrityksen strategisen tason ja operatiivisen tason välissä olevat vastuuhenkilöt. Haastateltavina olivat esimerkiksi ravintolapäällikkö, aluejohtaja ja markkinointipäällikkö. Nämä haastateltavat valittiin, jotta saataisiin tietoa jokapäiväisestä operatiivisesta toiminnasta ravintoloissa sekä yrityksen strategisesta toiminnasta.
Haastattelusta saatujen tietojen perusteella koottiin havainnointilomake. Havainnointi suoritettiin jotta voitaisiin tarkastella yritysten edustajien näkemyksiä ja tutkia kilpailijoiden yrityksiä asiakkaan näkökulmasta. Havainnoinnit suoritettiin tammi-helmikuussa 2015 kilpailijoiksi määritellyissä yrityksissä. Havainnoinneista ja haastatteluista saadut tulokset on koottu opinnäytetyön loppuun. Lopuksi vastauksista on koostettu analyysi.
Tutkimuksessa käy ilmi, onko Turun markkinatilanteessa laajenemismahdollisuuksia ravitsemisyrityksille sekä miten yritykset kokevat kilpailutilanteen lounastarjonnassa. Tutkimuksen perusteella Turun markkina-alueella on tilaa uusille tai laajeneville lounas-ajan ravintoloille. Mainonnan parantaminen sekä yrityksen erilaistaminen kilpailukentällä ovat kilpailun kulmakiviä ja monesta Turun alueen lounasravintoloista puuttuvat nämä valtit. Henkilöstön ja asiakasviihtyvyys tulee olla taattu yrityksissä, koska se on kilpailun kannalta olettamus tänä päivänä. Sopeutuminen asiakkaiden pyyntöihin ja tarpeisiin on myös tärkeää yrityksen menestyksen kannalta.