Lastentarhanopettajien näkemyksiä lasten itsetunnon tukemisesta päiväkodissa
Luukkonen, Lotta (2015)
Luukkonen, Lotta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhden päiväkodin lastentarhanopettajien näkemyksiä lapsen itsetunnon tukemisesta. Työn tavoitteena oli etsiä tietoa, miten lastentarhanopettajat päiväkodissa vahvistavat ja tukevat lasten itsetuntoa ja sen muodostumista. Tutkimuksen avulla pyrin myös vahvistamaan omaa osaamistani varhaiskasvatuksessa ja saamaan lisää tietoa lapsen itsetunnosta ja minäkuvasta sekä niiden kehittymisestä ja tukemisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastatellen päiväkodin lastentarhanopettajia puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla. Haastattelukysymykset valikoituivat tutkimuksen pää- ja alakysymysten pohjalta ja haastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti lapsen itsetunnosta, minäkuvasta ja itsetunnon tukemisesta varhaiskasvatuksesta. Työssä määritellään itsetunto, sen rakentuminen ja miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsetuntoa ja sen kehittymistä.
Opinnäytetyön avulla saatiin vastaus tutkimuksen pääkysymykseen, eli miten lapsen itsetuntoa tuetaan päiväkodissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miksi lapsen itsetunnon tukeminen on tärkeää.
Tulosten mukaan lapsen itsetuntoa tuetaan päiväkodissa monin eri tavoin ja sen tukeminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä itsetunto kehittyy paljon juuri lapsuusvuosina. Keskeisimpiä tuen muotoja ovat kehuminen, kannustaminen, lapsen aito kohtaaminen ja realistisen palautteen antaminen. Lapsen itsetunto näkyy lastentarhanopettajille ja sen tukemiseen pyritään kiinnittämään paljon huomiota.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastatellen päiväkodin lastentarhanopettajia puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla. Haastattelukysymykset valikoituivat tutkimuksen pää- ja alakysymysten pohjalta ja haastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti lapsen itsetunnosta, minäkuvasta ja itsetunnon tukemisesta varhaiskasvatuksesta. Työssä määritellään itsetunto, sen rakentuminen ja miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsetuntoa ja sen kehittymistä.
Opinnäytetyön avulla saatiin vastaus tutkimuksen pääkysymykseen, eli miten lapsen itsetuntoa tuetaan päiväkodissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miksi lapsen itsetunnon tukeminen on tärkeää.
Tulosten mukaan lapsen itsetuntoa tuetaan päiväkodissa monin eri tavoin ja sen tukeminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä itsetunto kehittyy paljon juuri lapsuusvuosina. Keskeisimpiä tuen muotoja ovat kehuminen, kannustaminen, lapsen aito kohtaaminen ja realistisen palautteen antaminen. Lapsen itsetunto näkyy lastentarhanopettajille ja sen tukemiseen pyritään kiinnittämään paljon huomiota.