Avokuntoutumiskurssin merkitys päihdekuntoutujalle
Kotiranta, Sanna (2015)
Kotiranta, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015083114212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015083114212
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Espoon mielenterveys- ja päihdepalvelukeskus Empun avokuntoutuksen päihdekuntoutujille suunnatun kuntoutumiskurssin merkitystä kuntoutujan näkökulmasta. Kurssin merkitystä haettiin kuulemalla, tallentamalla ja analysoimalla kuntoutumiskurssin käyneiden päihdekuntoutujien kertomuksia kokemuksistaan kurssista.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen narratiivinen tutkimus. Tutkimuskohdetta lähestyttiin tutkimuskysymyksen avulla: Mitä merkitystä kuntoutumiskurssilla on päihdekuntoutujalle?
Haastattelemalla kerätty aineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Kertomusten erittelyn kautta nousi esiin keskeisiä merkitykseen liittyviä teemoja: oppiminen, vuorovaikutus, sosiaalinen tuki, saavutettu raittius.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että se, millaisessa kuntoutumisprosessin vaiheessa ja elämäntilanteessa kuntoutumiskurssille tullaan, vaikuttaa suuresti siihen, miten merkittävä kokemus on. Merkitys rakentui ennen kaikkea kurssin aikaisesta vuorovaikutuksesta. Kurssista hyötyivät sekä ensimmäistä kertaa päihdekuntoutukseen tulleet että ne, joilla oli jo ennestään päihdekuntoutuksen kokemusta. Ulkokohtaisin merkitys kurssilla oli kuntoutujalle, joka tuli kurssille espoolaisen päihdekuntoutusjärjestelmän ohjaamana ja jonka tavoitteena oli laitoskuntoutusintervalli. Tämä kuntoutuja edusti ns. toista tietoa ja toi yllättävän ja merkittävän lisän tutkimuksen tuloksiin. Se osoitti, että tällä hetkellä päihdekuntoutujan valinnanmahdollisuuksia ohjaavat pikemminkin järjestelmän disipliinit kuin hänen oma näkemyksensä.
Tutkimustuloksena muodostui kuvaus Empun avokuntoutumiskurssin merkityksestä haastateltujen päihdekuntoutujien elämässä. Kurssin tärkeimmäksi hyödyksi kuntoutujat nimesivät hyvän alun raittiuteen. Eniten puhetta he tuottivat vuorovaikutuksesta ja omasta elämäntilanteestaan. Päihdekuntoutusta kehitettäessä tulee kiinnittää erityistä huomiota vuorovaikutustilanteisiin.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä päihderiippuvaisten avokuntoutusta kehitettäessä että eri toimijoitten välisen yhteistyön kehittämisen tarpeisiin. Se tarjoaa välillisesti näkymää kokemusasiantuntijoiden roolin kehittämiseen päihdekuntoutuksen palvelujärjestelmässä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen narratiivinen tutkimus. Tutkimuskohdetta lähestyttiin tutkimuskysymyksen avulla: Mitä merkitystä kuntoutumiskurssilla on päihdekuntoutujalle?
Haastattelemalla kerätty aineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Kertomusten erittelyn kautta nousi esiin keskeisiä merkitykseen liittyviä teemoja: oppiminen, vuorovaikutus, sosiaalinen tuki, saavutettu raittius.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että se, millaisessa kuntoutumisprosessin vaiheessa ja elämäntilanteessa kuntoutumiskurssille tullaan, vaikuttaa suuresti siihen, miten merkittävä kokemus on. Merkitys rakentui ennen kaikkea kurssin aikaisesta vuorovaikutuksesta. Kurssista hyötyivät sekä ensimmäistä kertaa päihdekuntoutukseen tulleet että ne, joilla oli jo ennestään päihdekuntoutuksen kokemusta. Ulkokohtaisin merkitys kurssilla oli kuntoutujalle, joka tuli kurssille espoolaisen päihdekuntoutusjärjestelmän ohjaamana ja jonka tavoitteena oli laitoskuntoutusintervalli. Tämä kuntoutuja edusti ns. toista tietoa ja toi yllättävän ja merkittävän lisän tutkimuksen tuloksiin. Se osoitti, että tällä hetkellä päihdekuntoutujan valinnanmahdollisuuksia ohjaavat pikemminkin järjestelmän disipliinit kuin hänen oma näkemyksensä.
Tutkimustuloksena muodostui kuvaus Empun avokuntoutumiskurssin merkityksestä haastateltujen päihdekuntoutujien elämässä. Kurssin tärkeimmäksi hyödyksi kuntoutujat nimesivät hyvän alun raittiuteen. Eniten puhetta he tuottivat vuorovaikutuksesta ja omasta elämäntilanteestaan. Päihdekuntoutusta kehitettäessä tulee kiinnittää erityistä huomiota vuorovaikutustilanteisiin.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä päihderiippuvaisten avokuntoutusta kehitettäessä että eri toimijoitten välisen yhteistyön kehittämisen tarpeisiin. Se tarjoaa välillisesti näkymää kokemusasiantuntijoiden roolin kehittämiseen päihdekuntoutuksen palvelujärjestelmässä.