Rintamaveteraaninen kotiin vietävät avopalvelut kotona selviytymisen tukena : Rintamaveteraanien kokemuksia palvelujen toteutumisesta Jyväskylän kaupungissa
Soini, Laura; Kivinen, Katja (2015)
Soini, Laura
Kivinen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158345
Tiivistelmä
Kivinen, Katja ja Soini, Laura. Rintamaveteraanien kotiin vietävät avopalvelut kotona selviytymisen tukena. Rintamaveteraanien kokemuksia palvelujen toteutumisesta Jyväskylän kaupungissa. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, kevät 2015, 64s., 5 liitettä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK) ja Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten rintamaveteraanien kotiin vietävät avopalvelut tukevat kotona selviytymistä ja millaisia käytännön kokemuksia veteraaneilla on palveluista. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa veteraanien palveluneuvojan toiminnan kehittämistä varten. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kotona asuvia veteraaneja Jyväskylässä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Jyväskylän kaupunki.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston-keruu tapahtui teemahaastatteluin, jotka toteutettiin kymmenenä erillisenä yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia oli, että kotiin vietävät avopalvelut tukevat rintamaveteraanien kotona selviytymistä muiden palvelujen rinnalla. Rintamaveteraanien omia mielipiteitä tulisi kuunnella, jotta he saisivat tarpeitaan vastaavia palveluja. Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että kotiin vietävät avopalvelut ovat veteraaneille tarpeellisia, ja he ovat tyytyväisiä niihin.
Yhteistyötä muiden kuntien kotiin vietävien avopalvelujen toteuttamisessa tulisi kehittää kanssa, jotta veteraanit olisivat tasa-arvoisessa asemassa palvelujen saannin osalta. Veteraanien omat kokemukset ja mielipiteet ovat arvokkaita tiedonlähteitä uusia palvelumuotoja suunniteltaessa ja entisiä malleja kehitettäessä. Palvelujen asiakaslähtöisyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tarvitaan lisää yksilöllistä palvelutarpeenarviointia.
Asiasanat: rintamaveteraani, kotiin vietävät palvelut, määräraha, kotona selviytyminen, palvelutarve, palveluohjaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten rintamaveteraanien kotiin vietävät avopalvelut tukevat kotona selviytymistä ja millaisia käytännön kokemuksia veteraaneilla on palveluista. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa veteraanien palveluneuvojan toiminnan kehittämistä varten. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kotona asuvia veteraaneja Jyväskylässä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Jyväskylän kaupunki.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston-keruu tapahtui teemahaastatteluin, jotka toteutettiin kymmenenä erillisenä yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia oli, että kotiin vietävät avopalvelut tukevat rintamaveteraanien kotona selviytymistä muiden palvelujen rinnalla. Rintamaveteraanien omia mielipiteitä tulisi kuunnella, jotta he saisivat tarpeitaan vastaavia palveluja. Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että kotiin vietävät avopalvelut ovat veteraaneille tarpeellisia, ja he ovat tyytyväisiä niihin.
Yhteistyötä muiden kuntien kotiin vietävien avopalvelujen toteuttamisessa tulisi kehittää kanssa, jotta veteraanit olisivat tasa-arvoisessa asemassa palvelujen saannin osalta. Veteraanien omat kokemukset ja mielipiteet ovat arvokkaita tiedonlähteitä uusia palvelumuotoja suunniteltaessa ja entisiä malleja kehitettäessä. Palvelujen asiakaslähtöisyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tarvitaan lisää yksilöllistä palvelutarpeenarviointia.
Asiasanat: rintamaveteraani, kotiin vietävät palvelut, määräraha, kotona selviytyminen, palvelutarve, palveluohjaus