Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Simulaatio-opetus perioperatiivisen hoitotyön opetuksessa : kysely opiskelijoille
Kokkonen, Veera; Kesänen, Nina; Rissanen, Anne (2015)
Kokkonen, Veera
Kesänen, Nina
Rissanen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814415
Tiivistelmä
Simulaatio-opetus on Suomessa terveysalalla yleistynyt opetusmuoto. Kyseistä opetusmuotoa on toteutettu Savonia-ammattikorkeakoulussa jo vuosien ajan taitopajatyyppisinä harjoituksina. Vuonna 2011 SIMULA-projektin myötä Savonia-ammattikorkeakoulun opetuksessa otettiin käyttöön full-scale simulaatiot, jotka sisältävät myös jälkipuinnin. Simulaatio-oppiminen on tavoitteellista ja aktiivista oppimista. Sen avulla on mahdollista oppia uusia taitoja tai syventää jo opittujen asioiden ymmärtämistä todentuntuisessa ja turvallisessa toimintaympäristössä. Lisäksi simulaatio-opetuksen avulla voidaan harjoitella realistisia työtilanteita, parantaa kommunikaatio- ja ryhmätyötaitoja sekä kehittää päätöksentekokykyä.
Simulaatio-opetusta käytetään myös perioperatiivisen hoitotyön opintojakson yhtenä opetusmuotona. Perioperatiivinen hoitotyö on leikkaus- ja anestesiayksikön sekä kirurgisen yksikön toteuttamaa hoitotyötä. Perioperatiivinen hoitotyö on terveyden ja sairauden hoitoa, jossa moniammatillinen työryhmä edesauttaa potilaan hyvinvointia ja huolehtii hänen terveystarpeistaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää terveysalan opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten simulaatio-opetus on tukenut heidän oppimistaan perioperatiivisen hoitotyön opintojaksossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaatio-opetuksen merkityksestä oppimiselle.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja lisätietoa saatiin myös kvalitatiivisen aineiston avulla. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä Savonia-ammattikorkeakoulun kolmelta terveysalan opiskelijaryhmältä. Tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto analysoitiin laskemalla frekvenssejä ja prosenttiosuuksia tuloksista. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin kvantifioinnin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat pitivät simulaatio-opetusta hyödyllisenä ja oppimista tukevana oppimismuotona. Opiskelijat toivoivat, että simulaatio-opetusta järjestettäisiin enemmän perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolla. Tutkimustuloksista ilmeni, että simulaatio-opetus oli tukenut opiskelijoiden oppimista melko hyvin kyseisellä opintojaksolla. Yhdeksi merkittäväksi simulaatio-opetuksen kehittämistarpeeksi ilmeni postoperatiivinen hoidon vaihe, jota opiskelijat toivoivat enemmän.
Simulaatio-opetusta käytetään myös perioperatiivisen hoitotyön opintojakson yhtenä opetusmuotona. Perioperatiivinen hoitotyö on leikkaus- ja anestesiayksikön sekä kirurgisen yksikön toteuttamaa hoitotyötä. Perioperatiivinen hoitotyö on terveyden ja sairauden hoitoa, jossa moniammatillinen työryhmä edesauttaa potilaan hyvinvointia ja huolehtii hänen terveystarpeistaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää terveysalan opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten simulaatio-opetus on tukenut heidän oppimistaan perioperatiivisen hoitotyön opintojaksossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaatio-opetuksen merkityksestä oppimiselle.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja lisätietoa saatiin myös kvalitatiivisen aineiston avulla. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä Savonia-ammattikorkeakoulun kolmelta terveysalan opiskelijaryhmältä. Tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto analysoitiin laskemalla frekvenssejä ja prosenttiosuuksia tuloksista. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin kvantifioinnin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat pitivät simulaatio-opetusta hyödyllisenä ja oppimista tukevana oppimismuotona. Opiskelijat toivoivat, että simulaatio-opetusta järjestettäisiin enemmän perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolla. Tutkimustuloksista ilmeni, että simulaatio-opetus oli tukenut opiskelijoiden oppimista melko hyvin kyseisellä opintojaksolla. Yhdeksi merkittäväksi simulaatio-opetuksen kehittämistarpeeksi ilmeni postoperatiivinen hoidon vaihe, jota opiskelijat toivoivat enemmän.