Sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä omasta lääkkeettömän kivunhoidon osaamisesta hoitotyössä
Nevalainen, Antonina; Aarnikallio, Susanna (2015)
Nevalainen, Antonina
Aarnikallio, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä omasta lääkkeettömän kivunhoidon osaamisesta hoitotyössä. Tavoitteena oli lisätä tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkkeettömän kivunhoidon osaamisesta.
Opinnäytetyön tarkoitukseen pyrittiin kolmen kysymyksen avulla: mitä sairaanhoitajaopiskelijat tietävät kivusta? Minkälainen käsitys sairaanhoitajaopiskelijoilla on omasta lääkkeettömän kivunhoidon osaamisestaan? Minkälaisia kehittämistarpeita sairaanhoitajaopiskelijoilla on lääkkeettömän kivunhoidon osaamisen suhteen? Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä vuosina 2012–2013 opintonsa aloittanutta sairaanhoitajaopiskelijaa Porvoon Laurean yksiköstä. Aineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelulla sekä parihaastattelulla toukokuussa 2015 ja aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lääkkeettömän kivunhoidon osaaminen oli sairaanhoitajaopiskelijoilla puutteellista. Kivunhoidon peruskäsitteet eivät olleet hallinnassa. Sairaanhoitajaopiskelijat käyttivät lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä hoitotyössä, mutta eivät osanneet perustella valittua menetelmää. Yksilöllisyyden ja kulttuurin merkitys kipukokemukseen ymmärrettiin. Lääkkeettömän kivunhoidon osaamisen vahvuuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla olivat hyvät vuorovaikutus- ja läsnäolotaidot sekä innostuneisuus ja myönteinen asenne.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan suurimpia ongelmia käytännössä lääkkeettömän kivunhoidon toteutukseen oli terveydenhuollon henkilöstön vähättelevä asenne ja tiedon puute. Näihin molempiin ongelmakohtiin voidaan vaikuttaa yksinkertaisesti tietoa lisäämällä. Suosituksena ehdotamme lisää kivunhoidon opetusta jo ammattikorkeakoulutuksen aikana, mutta myös täydennyskoulutusta työelämään.
Opinnäytetyön tarkoitukseen pyrittiin kolmen kysymyksen avulla: mitä sairaanhoitajaopiskelijat tietävät kivusta? Minkälainen käsitys sairaanhoitajaopiskelijoilla on omasta lääkkeettömän kivunhoidon osaamisestaan? Minkälaisia kehittämistarpeita sairaanhoitajaopiskelijoilla on lääkkeettömän kivunhoidon osaamisen suhteen? Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä vuosina 2012–2013 opintonsa aloittanutta sairaanhoitajaopiskelijaa Porvoon Laurean yksiköstä. Aineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelulla sekä parihaastattelulla toukokuussa 2015 ja aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lääkkeettömän kivunhoidon osaaminen oli sairaanhoitajaopiskelijoilla puutteellista. Kivunhoidon peruskäsitteet eivät olleet hallinnassa. Sairaanhoitajaopiskelijat käyttivät lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä hoitotyössä, mutta eivät osanneet perustella valittua menetelmää. Yksilöllisyyden ja kulttuurin merkitys kipukokemukseen ymmärrettiin. Lääkkeettömän kivunhoidon osaamisen vahvuuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla olivat hyvät vuorovaikutus- ja läsnäolotaidot sekä innostuneisuus ja myönteinen asenne.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan suurimpia ongelmia käytännössä lääkkeettömän kivunhoidon toteutukseen oli terveydenhuollon henkilöstön vähättelevä asenne ja tiedon puute. Näihin molempiin ongelmakohtiin voidaan vaikuttaa yksinkertaisesti tietoa lisäämällä. Suosituksena ehdotamme lisää kivunhoidon opetusta jo ammattikorkeakoulutuksen aikana, mutta myös täydennyskoulutusta työelämään.