Mobiililaitteisto kotihoidon työskentelyssä
Karhunen, Anne; Simonen, Mirkka (2015)
Karhunen, Anne
Simonen, Mirkka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814408
Tiivistelmä
Karhunen, Anne & Simonen, Mirkka. Mobiililaitteisto kotihoidon työskentelyssä. Diak, Pieksämäki, syksy 2015, 41. ja liite 1.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pyhäjärven kaupungin kotihoidossa käyttöön otetun mobiililaitteiston tuomia hyviä ja huonoja puolia kotihoidon työskentelyssä, miten asiakas hyötyy uudesta teknologiasta, sekä millaisia kehittämiskohteita ilmenee. Opinnäytetyön pääpaino keskittyy asiakastietojen kirjaamiseen mobiililaitteiston avulla.
Tutkimus oli tilaus Pyhäjärven kotihoidon ohjaajalta. Tutkimuksen pohjalta kyseinen kotihoito pyrkii parantamaan asiakkaalle tuotettuja palveluita sekä ennen kaikkea työyhteisön potilastietojen kirjaamisen tasoa. Tutkimukseen osallistuivat Pyhäjärven kaupungin kotihoidon työntekijät.
Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jota varten laadimme kyselylomakkeen. Kysely sisältää 10 strukturoitua kysymystä sekä 6 avointa tarkentavaa kysymystä. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla ja kysely lähetettiin 59:lle Pyhäjärven kotihoidon työntekijälle. Vastauksia palautui meille 30. Vastausprosentti oli 50.8 %. Aineiston strukturoidut kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja tulokset esitettiin prosenttilukuina käyttäen kuvioita. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä.
Kotihoidon työntekijät ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä mobiililaitteiston toimintaan. Hieman tyytymättömiä oltiin laitteen käyttöominaisuuksiin sekä laitteella kirjaamiseen. Lisäkoulutuksen tarpeeksi nousi kirjaamisen koulutus sekä laitteen käytön lisäkoulutus. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kotihoidon mobiililaitteen käytön- ja asiakastietojen kirjaamisen kehittämiseen.
Asiasanat: kotihoito, asiakas, laatu, rakenteinen kirjaaminen, mobiililaitteisto
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pyhäjärven kaupungin kotihoidossa käyttöön otetun mobiililaitteiston tuomia hyviä ja huonoja puolia kotihoidon työskentelyssä, miten asiakas hyötyy uudesta teknologiasta, sekä millaisia kehittämiskohteita ilmenee. Opinnäytetyön pääpaino keskittyy asiakastietojen kirjaamiseen mobiililaitteiston avulla.
Tutkimus oli tilaus Pyhäjärven kotihoidon ohjaajalta. Tutkimuksen pohjalta kyseinen kotihoito pyrkii parantamaan asiakkaalle tuotettuja palveluita sekä ennen kaikkea työyhteisön potilastietojen kirjaamisen tasoa. Tutkimukseen osallistuivat Pyhäjärven kaupungin kotihoidon työntekijät.
Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jota varten laadimme kyselylomakkeen. Kysely sisältää 10 strukturoitua kysymystä sekä 6 avointa tarkentavaa kysymystä. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla ja kysely lähetettiin 59:lle Pyhäjärven kotihoidon työntekijälle. Vastauksia palautui meille 30. Vastausprosentti oli 50.8 %. Aineiston strukturoidut kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja tulokset esitettiin prosenttilukuina käyttäen kuvioita. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä.
Kotihoidon työntekijät ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä mobiililaitteiston toimintaan. Hieman tyytymättömiä oltiin laitteen käyttöominaisuuksiin sekä laitteella kirjaamiseen. Lisäkoulutuksen tarpeeksi nousi kirjaamisen koulutus sekä laitteen käytön lisäkoulutus. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kotihoidon mobiililaitteen käytön- ja asiakastietojen kirjaamisen kehittämiseen.
Asiasanat: kotihoito, asiakas, laatu, rakenteinen kirjaaminen, mobiililaitteisto