Viidesluokkalaisten kokemuksia ja toiveita perheen yhteisestä ajasta
Salmela, Maija-Liisa (2015)
Salmela, Maija-Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614660
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto
Tekijä Maija-Liisa Salmela
Opinnäytetyön nimi: Viidesluokkalaisten kokemuksia ja toiveita perheen
yhteisestä ajasta
Työn ohjaajat: Merja Männistö & Irmeli Pasanen
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 48+ liitteet
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu viidennen luokan oppilaiden kokemuksia siitä, millaista on yhteisen ajan merkitys perheen hyvinvoinnissa ja mitä viidesluokkalaisen omaan aikaan sisältyy. Opinnäytetyössä on myös selvitetty, miten harrastaminen vaikuttaa perheen hyvinvointiin ja millaisia asioita viidesluokkalainen toivoo perheen yhteiseltä ajalta. Teoriaosuudessa olen käsitellyt viidesluokkalaisen ja hänen perheensä asiakkuutta kouluterveydenhuollossa, perheen ja viidesluokkalaisen hyvinvointia, vanhemmuutta hyvinvoinnin osatekijänä ja vapaa-aikaa hyvinvoinnin edistäjänä.
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on uuden kokemuksellisen tiedon tuottaminen koululaisten hyvinvointikokemuksien ja käsitysten kautta. Työstä on hyötyä kouluterveydenhoitajan työssä lapsen kehitystä tukevan ohjauksen antamisessa ja perheen hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty viidesluokkalaisten kirjoittamilla tarinoilla. Aineisto on käsitelty sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimustuloksina muodostui neljä pääluokkaa; yhteinen aika perheen hyvinvoinnin edistäjänä, viidesluokkalaisen oma-aika hyvinvoinnin edistäjänä, harrastaminen perheen hyvinvoinnin osatekijänä ja viidesluokkalaisen toiveita perheen yhdessäololta. Arkeen kuuluvat asiat olivat tärkeimpiä koululaisen ja perheen hyvinvointia tukevia asioita. Viidesluokkalaiset pitivät ensisijaisena asiana kiireetöntä yhdessäoloa koko perheen kanssa arkipäivän askareiden lomassa. Koululaiset toivoivat yhdessäololta rauhallisia hetkiä ja rauhoittumista kiireen keskellä hetkeksi vanhempien ja koko perheen kanssa. Haasteena työssä nousi esille perheen yhteisen ajan vähyys. Tutkimukseen osallistuneet ilmaisivat toiveen yhteisen ajan lisäämisestä.
Viidennen luokan laaja terveystarkastus perustuu hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön perheen kanssa. Se antaa tilaisuuden keskustella koko perheen hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä kysymyksistä. Opinnäytetyön tulosten perusteella annettavaa ohjausta ja neuvontaa tulee kehittää edelleen. Terveydenhoitajilla on hyviä työmenetelmiä, joita voisi edelleen kehittää. Ennaltaehkäisevä ja terveyttä edistävä työ on tärkeää ja yhteiskunnallisesti hyödyttävää, joten sen tutkimista ja kehittämistä eri näkökulmista on tarpeen jatkaa. Vanhemmuuden tukemisen keinoja ja terveydenhoitajan ja vanhempien kokemuksia hyvinvoinnin tukemisesta olisi hyvä tutkia jatkossa.
Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto
Tekijä Maija-Liisa Salmela
Opinnäytetyön nimi: Viidesluokkalaisten kokemuksia ja toiveita perheen
yhteisestä ajasta
Työn ohjaajat: Merja Männistö & Irmeli Pasanen
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 48+ liitteet
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu viidennen luokan oppilaiden kokemuksia siitä, millaista on yhteisen ajan merkitys perheen hyvinvoinnissa ja mitä viidesluokkalaisen omaan aikaan sisältyy. Opinnäytetyössä on myös selvitetty, miten harrastaminen vaikuttaa perheen hyvinvointiin ja millaisia asioita viidesluokkalainen toivoo perheen yhteiseltä ajalta. Teoriaosuudessa olen käsitellyt viidesluokkalaisen ja hänen perheensä asiakkuutta kouluterveydenhuollossa, perheen ja viidesluokkalaisen hyvinvointia, vanhemmuutta hyvinvoinnin osatekijänä ja vapaa-aikaa hyvinvoinnin edistäjänä.
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on uuden kokemuksellisen tiedon tuottaminen koululaisten hyvinvointikokemuksien ja käsitysten kautta. Työstä on hyötyä kouluterveydenhoitajan työssä lapsen kehitystä tukevan ohjauksen antamisessa ja perheen hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty viidesluokkalaisten kirjoittamilla tarinoilla. Aineisto on käsitelty sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimustuloksina muodostui neljä pääluokkaa; yhteinen aika perheen hyvinvoinnin edistäjänä, viidesluokkalaisen oma-aika hyvinvoinnin edistäjänä, harrastaminen perheen hyvinvoinnin osatekijänä ja viidesluokkalaisen toiveita perheen yhdessäololta. Arkeen kuuluvat asiat olivat tärkeimpiä koululaisen ja perheen hyvinvointia tukevia asioita. Viidesluokkalaiset pitivät ensisijaisena asiana kiireetöntä yhdessäoloa koko perheen kanssa arkipäivän askareiden lomassa. Koululaiset toivoivat yhdessäololta rauhallisia hetkiä ja rauhoittumista kiireen keskellä hetkeksi vanhempien ja koko perheen kanssa. Haasteena työssä nousi esille perheen yhteisen ajan vähyys. Tutkimukseen osallistuneet ilmaisivat toiveen yhteisen ajan lisäämisestä.
Viidennen luokan laaja terveystarkastus perustuu hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön perheen kanssa. Se antaa tilaisuuden keskustella koko perheen hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä kysymyksistä. Opinnäytetyön tulosten perusteella annettavaa ohjausta ja neuvontaa tulee kehittää edelleen. Terveydenhoitajilla on hyviä työmenetelmiä, joita voisi edelleen kehittää. Ennaltaehkäisevä ja terveyttä edistävä työ on tärkeää ja yhteiskunnallisesti hyödyttävää, joten sen tutkimista ja kehittämistä eri näkökulmista on tarpeen jatkaa. Vanhemmuuden tukemisen keinoja ja terveydenhoitajan ja vanhempien kokemuksia hyvinvoinnin tukemisesta olisi hyvä tutkia jatkossa.