Sosiaalinen luototus
Saari, Johanna (2015)
Saari, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514652
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen luototuksen vaikutusta Porin aikuissosiaalityön asiakkaiden henkilökohtaiseen taloushallintaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös asiakkaiden käsitystä siitä, miten he kokivat sosiaalisen luoton hakemisen. Lisäksi etsittiin mahdollisia kehitysehdotuksia sosiaalisen luoton parantamiseksi ensimmäisestä tapaamisesta aina lainan viimeiseen maksuerään asti. Sosiaalisen luototuksen valitsi aiheekseni, koska se liittyy sekä sosiaalialan koulutukseeni että taloushallintoon. Lisäksi aihetta ei ole juurikaan tutkittu ja se on suhteellisen tuntematon.
Työn teoriaosassa käsiteltiin sosiaalista luototusta yleisesti, sen historiaa, nykytilaa, tulevaisuuden haasteita muuttuvassa yhteiskunnassa ja Porin sosiaalisen luoton erikoispiirteitä. Lisäksi teoriaosassa verrattiin suppeasti muita, lähinnä sosiaalista luottoa olevia vaihtoehtoisia luottomahdollisuuksia sekä sosiaalisen luoton vaikutusta yksityishenkilön taloudenhallintaan.
Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä avoimilla kysymyksillä. Lomakekyselyyn vastasi kolme henkilöä. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin yhtä henkilöä. Vastaajat olivat kaikki Porin sosiaalisen luototuksen asiakkaita. Kysely- ja haastatteluaineistot muunnettiin yhteneväisiksi ja analysoitiin.
Tuloksissa selviää, että sosiaalisen luoton saaneilla henkilöillä on selkeästi vahva usko talouden hallinnan parantumiseen luoton ansiosta. Luoton nähdään tuoneen mukanaan paljon positiivisia vaikutuksia. Luoton hakemista ei koettu vaikeaksi, mutta hakuprosessi nähtiin liian pitkänä. Tärkeimmät kehitysehdotukset olivat luoton tunnetummaksi tekeminen ja hakuprosessin nopeuttaminen. Tämän työn tulokset eivät ole yleisesti päteviä johtuen vastaajien vähäisestä lukumäärästä. Kuitenkin saadut vastaukset antavat selkeän kuvan siitä, miten positiivisena ja hyödyllisenä asiakkaat kokevat luoton ja miten paljon se on auttanut asiakkaiden tulevaisuuden näkymissä.
Työn teoriaosassa käsiteltiin sosiaalista luototusta yleisesti, sen historiaa, nykytilaa, tulevaisuuden haasteita muuttuvassa yhteiskunnassa ja Porin sosiaalisen luoton erikoispiirteitä. Lisäksi teoriaosassa verrattiin suppeasti muita, lähinnä sosiaalista luottoa olevia vaihtoehtoisia luottomahdollisuuksia sekä sosiaalisen luoton vaikutusta yksityishenkilön taloudenhallintaan.
Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä avoimilla kysymyksillä. Lomakekyselyyn vastasi kolme henkilöä. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin yhtä henkilöä. Vastaajat olivat kaikki Porin sosiaalisen luototuksen asiakkaita. Kysely- ja haastatteluaineistot muunnettiin yhteneväisiksi ja analysoitiin.
Tuloksissa selviää, että sosiaalisen luoton saaneilla henkilöillä on selkeästi vahva usko talouden hallinnan parantumiseen luoton ansiosta. Luoton nähdään tuoneen mukanaan paljon positiivisia vaikutuksia. Luoton hakemista ei koettu vaikeaksi, mutta hakuprosessi nähtiin liian pitkänä. Tärkeimmät kehitysehdotukset olivat luoton tunnetummaksi tekeminen ja hakuprosessin nopeuttaminen. Tämän työn tulokset eivät ole yleisesti päteviä johtuen vastaajien vähäisestä lukumäärästä. Kuitenkin saadut vastaukset antavat selkeän kuvan siitä, miten positiivisena ja hyödyllisenä asiakkaat kokevat luoton ja miten paljon se on auttanut asiakkaiden tulevaisuuden näkymissä.