Intranet liiketoiminnan tukena : Sisällön ja käytettävyyden kehittäminen energiayhtiössä henkilöstöjohtamisen näkökulmasta
Nelimarkka, Merja (2015)
Nelimarkka, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414594
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistehtävä toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten intranetin sisältöä ja käytettävyyttä tulee kehittää, jotta siitä saataisiin liiketoimintaa tukeva johtamisen väline. Lisäksi selvitettiin mikä motivoi henkilöstöä käyttämään intranettiä, millaisena henkilöstö kokee intranetin käytettävyyden nyt ja mitä pääelementtejä intranet tulisi sisältää. Opinnäytetyössä pohditaan myös, onko organisaatiossa hyödyllistä kehittää intranettiä perinteisestä mallista kohti sosiaalista intranettiä.
Toimeksiantajayrityksen päätoimialana on vastata sähkönsiirrosta, sähkö- ja kaukolämpöverkon rakentamisesta ja ylläpidosta sekä kaukolämmön tuotannosta kaupungin alueella. Saatuja tuloksia hyödynnetään intranetin kehitysprojektissa määritellessä intranetin sisältöä ja intranetin jalkauttamisessa henkilökunnan käyttöön. Opinnäytetyön tuotoksen on projektisuunnitelma.
Tutkimuksen tietoperusta määrittyi aihealueen kirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja hyödynnetään käyttäjätutkimuksen menetelmiä. Taustatietoa hankittiin haastattelemalla toimeksiantajayhtiön toimitusjohtaja ja organisaation ulkopuolisia IT-asiantuntijoita ja viestintäsuunnittelijoita. Vakituiselle henkilöstölle toteutettiin strukturoitu kirjallinen kysely. Opinnäytetyöntekijä on osa tutkittavaa organisaatiota. Havaintoja sekä palautetta kerättiin organisaation tavanomaisissa työtilanteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että intranettiä on hyödyllistä kehittää kohti sosiaalista intranettiä. Henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön motivoi henkilöstöä. He kokevat intranetin kehittämisen hyödylliseksi. Uuteen intranettiin toivottiin sisältöä arkipäiväiseen työkäyttöön ja käytettäväksi myös päätoimipaikan ulkopuolella. Intranettiä oltiin valmiita käyttämään monipuoliseen viestintään ja osallistumaan itsekin tiedon tuottamiseen. Yhtenä intranetin kehitysprojektin sisältösuunnittelun työkaluna toimisi GOPP-työpajamenetelmä, jossa henkilöstö osallistuisi tiiviisti sisällön suunnitteluun ja kehittämiseen.
Intranet on suosittu, tulevaisuudessakin kehittyvä työväline organisaation sisäiseen käyttöön, ja hyvä työkalu johtamisen avuksi. Intranetin tarjoamien tietojen, järjestelmien ja työvälineiden avulla organisaation tehokkuus kasvaa ja auttaa saavuttamaan sille asetetut tavoitteet ja toteuttamaan yrityksen strategiaa. Intranetin sisällön kehitys voidaan nähdä toimeksiantajayhtiössä jatkuvana kehitystyönä. Intranetin rinnalle voitaisiin kehittää myös organisaatiota ja yhteistyökumppaneita palveleva extranet.
Toimeksiantajayrityksen päätoimialana on vastata sähkönsiirrosta, sähkö- ja kaukolämpöverkon rakentamisesta ja ylläpidosta sekä kaukolämmön tuotannosta kaupungin alueella. Saatuja tuloksia hyödynnetään intranetin kehitysprojektissa määritellessä intranetin sisältöä ja intranetin jalkauttamisessa henkilökunnan käyttöön. Opinnäytetyön tuotoksen on projektisuunnitelma.
Tutkimuksen tietoperusta määrittyi aihealueen kirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja hyödynnetään käyttäjätutkimuksen menetelmiä. Taustatietoa hankittiin haastattelemalla toimeksiantajayhtiön toimitusjohtaja ja organisaation ulkopuolisia IT-asiantuntijoita ja viestintäsuunnittelijoita. Vakituiselle henkilöstölle toteutettiin strukturoitu kirjallinen kysely. Opinnäytetyöntekijä on osa tutkittavaa organisaatiota. Havaintoja sekä palautetta kerättiin organisaation tavanomaisissa työtilanteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että intranettiä on hyödyllistä kehittää kohti sosiaalista intranettiä. Henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön motivoi henkilöstöä. He kokevat intranetin kehittämisen hyödylliseksi. Uuteen intranettiin toivottiin sisältöä arkipäiväiseen työkäyttöön ja käytettäväksi myös päätoimipaikan ulkopuolella. Intranettiä oltiin valmiita käyttämään monipuoliseen viestintään ja osallistumaan itsekin tiedon tuottamiseen. Yhtenä intranetin kehitysprojektin sisältösuunnittelun työkaluna toimisi GOPP-työpajamenetelmä, jossa henkilöstö osallistuisi tiiviisti sisällön suunnitteluun ja kehittämiseen.
Intranet on suosittu, tulevaisuudessakin kehittyvä työväline organisaation sisäiseen käyttöön, ja hyvä työkalu johtamisen avuksi. Intranetin tarjoamien tietojen, järjestelmien ja työvälineiden avulla organisaation tehokkuus kasvaa ja auttaa saavuttamaan sille asetetut tavoitteet ja toteuttamaan yrityksen strategiaa. Intranetin sisällön kehitys voidaan nähdä toimeksiantajayhtiössä jatkuvana kehitystyönä. Intranetin rinnalle voitaisiin kehittää myös organisaatiota ja yhteistyökumppaneita palveleva extranet.