Sadutusta päiväkodissa : Lasten oma satukirja päiväkoti Kuperkeikassa
Hautamäki, Emma (2015)
Hautamäki, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314315
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hautamäki, Emma. Sadutusta päiväkodissa – lasten oma satukirja päiväkoti Kuperkeikassa. Diak, Pori,kevät 2015, 43s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Opinnäytetyöni toteutettiin nakkilalaisessa päiväkoti Kuperkeikassa. Opinnäytetyöni oli produktio, jonka tarkoituksena oli toteuttaa päiväkodin lasten kanssa oma satukirja sadutus-menetelmää apuna käyttäen. Produktion tarkoituksena oli lisätä päiväkodin tietoisuutta sadutuksesta, tallentaa muistiin lasten kultuuria ja parantaa lasten osallisuutta.
Sadutus-menetelmä on suomalainen keksintö. Menetelmän kehittelijöinä voidaan pitää Monika Riihelää ja Liisa Karlssonia. Sadutuksessa lapsi saa kertoa sadun, jonka aikuinen kirjaa ylös muistiin juuri niin kuin lapsi on sen kertonut. Sadutus korostaa lasten osallisuutta ja lasten omaa kulttuuria.
Projektissa käytettiin menetelmänä yksilösadutusta, jonka avulla tallennettiin lasten kertomukset muistiin. Lapset kuvittivat omat satunsa. Sadut koottiin yhteen kirjaan. Lapset olivat mukana myös kirjan ulkonäön suunnittelussa. Projekti huipentui kirjan julkaisujuhlaan, jossa kirjan satuja luettiin ääneen ja niistä keskusteltiin.
Kirjan teossa mukana olivat päiväkodin kolme ryhmää: Vekarat, Muksut ja Viikarit. Iältään projektiin osallistuneet lapset olivat 3-5 –vuotiaita. Projekti toteutettiin syksyllä 2014, aikavälillä lokakuu-joulukuu.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli lasten osallisuuden lisääminen ja lasten oman kulttuurin tallentaminen muistiin. Opinnäytetyössäni kerroin produktion valmistumisesta. Lisäksi perehdyin sadutuksen teoriaan, lasten osallisuuteen ja lasten omaan kulttuuriin.
Asiasanat: sadutus, projektityö, produktio, lasten oma kulttuuri, lasten osallisuus, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus
Hautamäki, Emma. Sadutusta päiväkodissa – lasten oma satukirja päiväkoti Kuperkeikassa. Diak, Pori,kevät 2015, 43s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Opinnäytetyöni toteutettiin nakkilalaisessa päiväkoti Kuperkeikassa. Opinnäytetyöni oli produktio, jonka tarkoituksena oli toteuttaa päiväkodin lasten kanssa oma satukirja sadutus-menetelmää apuna käyttäen. Produktion tarkoituksena oli lisätä päiväkodin tietoisuutta sadutuksesta, tallentaa muistiin lasten kultuuria ja parantaa lasten osallisuutta.
Sadutus-menetelmä on suomalainen keksintö. Menetelmän kehittelijöinä voidaan pitää Monika Riihelää ja Liisa Karlssonia. Sadutuksessa lapsi saa kertoa sadun, jonka aikuinen kirjaa ylös muistiin juuri niin kuin lapsi on sen kertonut. Sadutus korostaa lasten osallisuutta ja lasten omaa kulttuuria.
Projektissa käytettiin menetelmänä yksilösadutusta, jonka avulla tallennettiin lasten kertomukset muistiin. Lapset kuvittivat omat satunsa. Sadut koottiin yhteen kirjaan. Lapset olivat mukana myös kirjan ulkonäön suunnittelussa. Projekti huipentui kirjan julkaisujuhlaan, jossa kirjan satuja luettiin ääneen ja niistä keskusteltiin.
Kirjan teossa mukana olivat päiväkodin kolme ryhmää: Vekarat, Muksut ja Viikarit. Iältään projektiin osallistuneet lapset olivat 3-5 –vuotiaita. Projekti toteutettiin syksyllä 2014, aikavälillä lokakuu-joulukuu.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli lasten osallisuuden lisääminen ja lasten oman kulttuurin tallentaminen muistiin. Opinnäytetyössäni kerroin produktion valmistumisesta. Lisäksi perehdyin sadutuksen teoriaan, lasten osallisuuteen ja lasten omaan kulttuuriin.
Asiasanat: sadutus, projektityö, produktio, lasten oma kulttuuri, lasten osallisuus, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus