Koulukuraattorin yhteisöllinen työ uuden oppilashuoltolain jälkeen
Turkka, Ilona (2015)
Turkka, Ilona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714387
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kerätä koulukuraattorien kokemuksia yhteisöllisestä oppilashuoltotyöstä 1.8.2014 voimaan astuneen uuden oppilashuoltolain jälkeen. Tiedon tarkoituksena on hahmottaa sitä, mitä muutoksia uusi laki koulun oppilashuollon käytäntöihin tuo.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Avointen kysymysten tulokset analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysilla. Haastattelut toivat esille kokeneiden koulukuraattoreiden kokemuksia oppilashuollon kuraattorityöstä kouluissa ennen ja jälkeen uuden opiskelija- ja oppilashuollon lain voimaan astumista.
Lain tuoman suunnitelmallisuuden koettiin nostavan yhteisöllistä työtä ja sen merkitystä sekä sisältöjä esiin. Se, että oppilashuolto sai oman lakinsa, koettiin hyväksi ennen kaikkea valtakunnallisen yhdenvertaisuuden takaamiseksi. Kahden lukukauden kokemuksen kautta uuden lain ei koettu tuovan kuraattorityön sisältöihin paljonkaan uutta – sekaannusta koulujen oppilashuoltoryhmien toiminnassa ja uudenlaista oppilashuoltotyön organisoitumista kylläkin.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Avointen kysymysten tulokset analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysilla. Haastattelut toivat esille kokeneiden koulukuraattoreiden kokemuksia oppilashuollon kuraattorityöstä kouluissa ennen ja jälkeen uuden opiskelija- ja oppilashuollon lain voimaan astumista.
Lain tuoman suunnitelmallisuuden koettiin nostavan yhteisöllistä työtä ja sen merkitystä sekä sisältöjä esiin. Se, että oppilashuolto sai oman lakinsa, koettiin hyväksi ennen kaikkea valtakunnallisen yhdenvertaisuuden takaamiseksi. Kahden lukukauden kokemuksen kautta uuden lain ei koettu tuovan kuraattorityön sisältöihin paljonkaan uutta – sekaannusta koulujen oppilashuoltoryhmien toiminnassa ja uudenlaista oppilashuoltotyön organisoitumista kylläkin.