Keravan perhekoulun vaikuttavuus : kasvatukselliset ohjauskeinot, vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus sekä vanhemman jaksaminen
Valli, Katri; Tiensuu, Juuso (2015)
Valli, Katri
Tiensuu, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714400
Tiivistelmä
Tutkimus sai alkunsa tarpeesta selvittää Keravan perhekoulun vaikuttavuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli käsitellä vanhempien käyttämiä kasvatuksellisia ohjauskeinoja, vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta sekä vanhempien jaksamista perhekoulun aikana. Tutkimuksen tulokset pohjautuivat vanhempien kokemuksiin aiheesta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa lapsiperheiden palveluja ja yhteiskunnallista asemaa sekä kasvatuksellisia ohjauskeinoja ja vertaistuen merkitystä. Aineisto kerättiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto koostui 19 vanhemman ennen ja jälkeen perhekoulun täyttämistä kyselylomakkeista, ja yhteensä niitä oli 38. Kyselylomakkeissa kysyttiin esimerkiksi vanhempien jaksamisesta ja heidän käyttämistään ohjauskeinoista. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla pääasiassa ristiintaulukoimalla. Tutkimus osoitti, että Keravan perhekoulu vaikutti eniten negatiivisten asioiden vähentymiseen. Vanhemmat käyttivät perhekoulun jälkeen kasvatuksessa harvemmin negatiivisia ohjauskeinoja, ja ärtymyksen tunteminen lasta kohtaan väheni. Tutkimuksessa ilmeni myös, että vanhempien kokema väsymys väheni Keravan perhekoulun myötä. Keravan perhekoulu näyttäytyy hyvänä varhaisen tuen välineenä lapsiperheille. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää näyttönä Keravan perhekoulun vaikuttavuudesta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa lapsiperheiden palveluja ja yhteiskunnallista asemaa sekä kasvatuksellisia ohjauskeinoja ja vertaistuen merkitystä. Aineisto kerättiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto koostui 19 vanhemman ennen ja jälkeen perhekoulun täyttämistä kyselylomakkeista, ja yhteensä niitä oli 38. Kyselylomakkeissa kysyttiin esimerkiksi vanhempien jaksamisesta ja heidän käyttämistään ohjauskeinoista. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla pääasiassa ristiintaulukoimalla. Tutkimus osoitti, että Keravan perhekoulu vaikutti eniten negatiivisten asioiden vähentymiseen. Vanhemmat käyttivät perhekoulun jälkeen kasvatuksessa harvemmin negatiivisia ohjauskeinoja, ja ärtymyksen tunteminen lasta kohtaan väheni. Tutkimuksessa ilmeni myös, että vanhempien kokema väsymys väheni Keravan perhekoulun myötä. Keravan perhekoulu näyttäytyy hyvänä varhaisen tuen välineenä lapsiperheille. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää näyttönä Keravan perhekoulun vaikuttavuudesta.