Käytännön näkökulmia aloittavan yrittäjän oman liiketoiminnan ja some-markkinonnin suunnitteluun : Case: Inspiroiva opas luovan alan yrittäjille
Selenius, Sari (2015)
Selenius, Sari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114770
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön idea sai alkunsa keskusteluista muutaman luovan alan yrittäjän kanssa ja huomaamistani käytännön haasteista, joita he kokivat yrittäessään päättää, missä ja kenelle yrittäisivät myydä tuotettaan. Todenmukaisemmin, he olisivat mieluummin olleet myymättä ja jättäneet markkinoinnin ulkopuolisen huoleksi.
Työn lopputuloksena syntyneen Pienyrittäjän puuhakirjan tavoitteena on erilaisella, hauskalla ja inspiroivalla tavalla johdatella yrittäjä hahmottamaan omat tavoitteensa ja kohderyhmänsä ja oivaltamaan, että markkinointi ja kohderyhmän tiedostaminen ja huomioiminen markkinoinnissa ovat oleellinen osa itse myytävää tuotetta. Tavoitteena on myös saada yrittäjä mielenkiintoisten tehtävien suorittamisen kautta oivaltamaan itse parhaat strategiat ja kanavat kohderyhmänsä tavoittamiseksi ja houkuttamiseksi sosiaalisessa mediassa.
Teoriapohjaa pyrin käsittelemään laajasti liiketoiminnan kantavat rakenteet huomioiden, mutta keskittyen käytännön ja aloittelevan yrittäjän näkökulmasta vain välttämättömimpiin seikkoihin.
Teoriaosa heijastuu suoraan laatimaani Pienyrittäjän puuhakirjaan: teoriassa käymme läpi, mitä aloittavan yrittäjän tulee ymmärtää liiketoiminnan ja markkinoinnin strategisista perusteista osatakseen päättää oman toimintansa kannalta oleellisimmat suunnat ja tavoitteet. Puuhakirjan tehtävien kautta yrittäjä tulee itse oivaltaneeksi nämä seikat.
Työ tehtiin kesän 2015 aikana tutustuen monipuolisesti liiketoiminnan perustrategioita käsitteleviin lähteisiin sekä opiskellen sosiaalisessa mediassa tehtävän markkinoinnin sekä sosiaalisen median eri kanavien erityispiirteitä. Itse produkti ja työ syntyivät nopeasti elo-syyskuun aikana valmiin idean pohjalta. Puuhakirja on teorian osalta tiivistetty ja oleellisiin käytännön seikkoihin keskittyvä ja antaa yrittäjälle runsaasti eväitä ja pohdittavaa omaan tekemiseensä.
Työn lopputuloksena syntyneen Pienyrittäjän puuhakirjan tavoitteena on erilaisella, hauskalla ja inspiroivalla tavalla johdatella yrittäjä hahmottamaan omat tavoitteensa ja kohderyhmänsä ja oivaltamaan, että markkinointi ja kohderyhmän tiedostaminen ja huomioiminen markkinoinnissa ovat oleellinen osa itse myytävää tuotetta. Tavoitteena on myös saada yrittäjä mielenkiintoisten tehtävien suorittamisen kautta oivaltamaan itse parhaat strategiat ja kanavat kohderyhmänsä tavoittamiseksi ja houkuttamiseksi sosiaalisessa mediassa.
Teoriapohjaa pyrin käsittelemään laajasti liiketoiminnan kantavat rakenteet huomioiden, mutta keskittyen käytännön ja aloittelevan yrittäjän näkökulmasta vain välttämättömimpiin seikkoihin.
Teoriaosa heijastuu suoraan laatimaani Pienyrittäjän puuhakirjaan: teoriassa käymme läpi, mitä aloittavan yrittäjän tulee ymmärtää liiketoiminnan ja markkinoinnin strategisista perusteista osatakseen päättää oman toimintansa kannalta oleellisimmat suunnat ja tavoitteet. Puuhakirjan tehtävien kautta yrittäjä tulee itse oivaltaneeksi nämä seikat.
Työ tehtiin kesän 2015 aikana tutustuen monipuolisesti liiketoiminnan perustrategioita käsitteleviin lähteisiin sekä opiskellen sosiaalisessa mediassa tehtävän markkinoinnin sekä sosiaalisen median eri kanavien erityispiirteitä. Itse produkti ja työ syntyivät nopeasti elo-syyskuun aikana valmiin idean pohjalta. Puuhakirja on teorian osalta tiivistetty ja oleellisiin käytännön seikkoihin keskittyvä ja antaa yrittäjälle runsaasti eväitä ja pohdittavaa omaan tekemiseensä.