Jotain rajaa - näytelmä koulukiusaamisesta
Riikonen, Milja; Soikkeli, Sanna (2015)
Riikonen, Milja
Soikkeli, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092214794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092214794
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjoittaa Vihreä Teatteri ry:lle näytelmä koulukiusaamisesta, jonka he voisivat esittää ohjelmistossaan heille sopivana ajankohtana. Tavoitteena oli kehittää yhdistyksen teatterikerhotoimintaa, ja levittää tietoisuutta koulukiusaamisesta ja sen eri ilmenemismuodoista.
Näytelmässä ilmentyivät niin fyysisen ja henkisen kiusaamisen kuin verkkokiusaamisenkin muodot ja niiden vaikutukset kiusattuun. Näytelmässä myös tuotiin ilmi kouluhenkilökunnan vastuuta ja tärkeyttä kiusaamistilanteisiin puuttumisessa. Näytelmä toimi myös draamakasvatuksellisena työvälineenä niin yhdistykselle kuin kouluyhteisöillekin esittäen vaihtoehtoisen lähestymistavan vaikeiden asioiden käsittelemiselle esim. koululuokassa.
Opinnäytetyö toteutettiin projektiluontoisena opinnäytetyönä tilauksena porilaiselle harrastajateatteri Vihreä Teatteri ry:lle. Projekti koostui näytelmän käsikirjoittamisen eri vaiheista, oikoluvuista, tarkistuksista ja hiomisesta. Projekti alkoi syksyllä 2013 käsikirjoituksen kirjoittamisen aloittamisella. Käsikirjoitusta kirjoitettiin pitkään ja sen oikolukivat kaksi porilaista teatteriohjaajaa, joilla on pitkä kokemus myös käsikirjoittamisesta. Oikolukijoiden palautteita hyödyntäen käsikirjoitusta muokattiin syksyllä 2014. Käsikirjoituksen kirjoittaminen päättyi joulukuussa 2014, kun käsikirjoitus palautui toisesta oikoluvusta toiselta oikolukijoistamme. Palautteessaan hän kertoi näytelmän olleen hänen mielestään valmis yhdistyksen käytettäväksi.
Käsikirjoitus luovutettiin yhdistyksen käyttöön elokuussa 2015. Käsikirjoituksesta tulostettiin 1 (yksi) kappale luettavaksi teatterikerhoille ja käsikirjoitus jätettiin yhdistyksen hallituksen haltuun muistitikulla.
Opinnäytetyö raportoitiin syyskuussa 2015 ja projekti saatiin päätökseen.
Näytelmässä ilmentyivät niin fyysisen ja henkisen kiusaamisen kuin verkkokiusaamisenkin muodot ja niiden vaikutukset kiusattuun. Näytelmässä myös tuotiin ilmi kouluhenkilökunnan vastuuta ja tärkeyttä kiusaamistilanteisiin puuttumisessa. Näytelmä toimi myös draamakasvatuksellisena työvälineenä niin yhdistykselle kuin kouluyhteisöillekin esittäen vaihtoehtoisen lähestymistavan vaikeiden asioiden käsittelemiselle esim. koululuokassa.
Opinnäytetyö toteutettiin projektiluontoisena opinnäytetyönä tilauksena porilaiselle harrastajateatteri Vihreä Teatteri ry:lle. Projekti koostui näytelmän käsikirjoittamisen eri vaiheista, oikoluvuista, tarkistuksista ja hiomisesta. Projekti alkoi syksyllä 2013 käsikirjoituksen kirjoittamisen aloittamisella. Käsikirjoitusta kirjoitettiin pitkään ja sen oikolukivat kaksi porilaista teatteriohjaajaa, joilla on pitkä kokemus myös käsikirjoittamisesta. Oikolukijoiden palautteita hyödyntäen käsikirjoitusta muokattiin syksyllä 2014. Käsikirjoituksen kirjoittaminen päättyi joulukuussa 2014, kun käsikirjoitus palautui toisesta oikoluvusta toiselta oikolukijoistamme. Palautteessaan hän kertoi näytelmän olleen hänen mielestään valmis yhdistyksen käytettäväksi.
Käsikirjoitus luovutettiin yhdistyksen käyttöön elokuussa 2015. Käsikirjoituksesta tulostettiin 1 (yksi) kappale luettavaksi teatterikerhoille ja käsikirjoitus jätettiin yhdistyksen hallituksen haltuun muistitikulla.
Opinnäytetyö raportoitiin syyskuussa 2015 ja projekti saatiin päätökseen.