TERVEYTTÄ EDISTÄVÄT OHJAUSTUOKIOT KOULUIKÄISILLE
Lampela, Sanna (2015)
Lampela, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710762
Tiivistelmä
TERVEYTTÄ EDISTÄVÄT OHJAUSTUOKIOT KOULUIKÄISILLE
Lampela, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
toukokuu 2015
Ohjaaja: Lahtinen, Elina
Sivumäärä: 36
Liitteitä: 6
Asiasanat: kouluikäinen, ravitsemus, liikunta, uni, terveysneuvonta
____________________________________________________________________
Opinnäytetyön aiheena oli kouluikäisten terveyden edistäminen. Opinnäytetyö toteutettiin projektiluonteisena yhteistyössä Merirauman koulun kanssa. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa terveyttä edistäviä ohjaustuokioita Merirauman koulun 3.-4.-luokkalaisille. Tavoitteena oli, että oppilaat tietävät ohjaustuokioiden jälkeen, miten syödä, liikkua ja nukkua oikein ja suositusten mukaan. Omana tavoitteenani oli saada ohjaustuokioista tämän ikäisille sopivat ja mielekkäät.
Vaikka opinnäytetyö oli projekti, pyydettiin oppilaiden vanhemmilta suostumus siihen, että lapsi saa täyttää seurantalomakkeita omista terveystottumuksistaan sekä ohjaustuokioiden onnistumista arvioivan lomakkeen ohjaustuokioiden päätteeksi. Kaikki oppilaat osallistuivat ohjaustunteihin, mutta seurantalomakkeita ja kyselyn täyttivät vain vanhempiensa suostumuksen saaneet lapset.
Ohjaustuokioita pidettiin yhteensä kolme ja ne toteutuivat viikon välein yhden oppitunnin mittaisina. Eri kerroilla aihealueina olivat ravitsemus, liikunta ja viimeisellä kerralla uni ja lepo. Tuokiot toteutettiin keskustelevan luennon muodossa, jotta saatiin uutta teoriatietoa täydentämään oppilailla jo olevaa pohjatietoa aiheista. Tuokioissa oli myös toiminnallisempi osuus, jossa esimerkiksi askarreltiin. Ohjaustuokioiden välillä oppilaat täyttivät seurantalomakkeita seuraavan kerran aihealueisiin liittyen. Niiden pohjalta oli helpompi käydä keskustelua.
Oppilaat osallistuivat keskusteleviin luentoihin ja oheistoimintoihin pääsääntöisesti aktiivisesti. Ravitsemuksesta keskeisinä sisältöinä olivat ravinnon merkityksen ja tarpeen lisäksi ateriarytmi sekä lautasmalli. Liikunnassa läpikäytiin liikuntasuosituksia sekä keinoja lisätä mahdollisesti liian vähäiseksi jäävän liikunnan määrää ja monipuolisuutta. Unta ja lepoa koskevassa tuokiossa pohdittiin nukkumissuosituksia, unen merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille sekä kasvulle ja kehitykselle. Tällä kerralla käytiin läpi myös erilaisen viihde-elektroniikan parissa vietettyä ruutuaikaa ja siihen liittyviä enimmäissuosituksia.
Kun kaikki ohjaustuokiot oli pidetty, kerättiin oppilaiden näkemys tuokioiden onnistumisesta arviointilomakkeilla. Näiden perusteella oppilaat kokivat oppineensa uutta tietoa kaikilta käsitellyiltä aihealueilta.
Lampela, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
toukokuu 2015
Ohjaaja: Lahtinen, Elina
Sivumäärä: 36
Liitteitä: 6
Asiasanat: kouluikäinen, ravitsemus, liikunta, uni, terveysneuvonta
____________________________________________________________________
Opinnäytetyön aiheena oli kouluikäisten terveyden edistäminen. Opinnäytetyö toteutettiin projektiluonteisena yhteistyössä Merirauman koulun kanssa. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa terveyttä edistäviä ohjaustuokioita Merirauman koulun 3.-4.-luokkalaisille. Tavoitteena oli, että oppilaat tietävät ohjaustuokioiden jälkeen, miten syödä, liikkua ja nukkua oikein ja suositusten mukaan. Omana tavoitteenani oli saada ohjaustuokioista tämän ikäisille sopivat ja mielekkäät.
Vaikka opinnäytetyö oli projekti, pyydettiin oppilaiden vanhemmilta suostumus siihen, että lapsi saa täyttää seurantalomakkeita omista terveystottumuksistaan sekä ohjaustuokioiden onnistumista arvioivan lomakkeen ohjaustuokioiden päätteeksi. Kaikki oppilaat osallistuivat ohjaustunteihin, mutta seurantalomakkeita ja kyselyn täyttivät vain vanhempiensa suostumuksen saaneet lapset.
Ohjaustuokioita pidettiin yhteensä kolme ja ne toteutuivat viikon välein yhden oppitunnin mittaisina. Eri kerroilla aihealueina olivat ravitsemus, liikunta ja viimeisellä kerralla uni ja lepo. Tuokiot toteutettiin keskustelevan luennon muodossa, jotta saatiin uutta teoriatietoa täydentämään oppilailla jo olevaa pohjatietoa aiheista. Tuokioissa oli myös toiminnallisempi osuus, jossa esimerkiksi askarreltiin. Ohjaustuokioiden välillä oppilaat täyttivät seurantalomakkeita seuraavan kerran aihealueisiin liittyen. Niiden pohjalta oli helpompi käydä keskustelua.
Oppilaat osallistuivat keskusteleviin luentoihin ja oheistoimintoihin pääsääntöisesti aktiivisesti. Ravitsemuksesta keskeisinä sisältöinä olivat ravinnon merkityksen ja tarpeen lisäksi ateriarytmi sekä lautasmalli. Liikunnassa läpikäytiin liikuntasuosituksia sekä keinoja lisätä mahdollisesti liian vähäiseksi jäävän liikunnan määrää ja monipuolisuutta. Unta ja lepoa koskevassa tuokiossa pohdittiin nukkumissuosituksia, unen merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille sekä kasvulle ja kehitykselle. Tällä kerralla käytiin läpi myös erilaisen viihde-elektroniikan parissa vietettyä ruutuaikaa ja siihen liittyviä enimmäissuosituksia.
Kun kaikki ohjaustuokiot oli pidetty, kerättiin oppilaiden näkemys tuokioiden onnistumisesta arviointilomakkeilla. Näiden perusteella oppilaat kokivat oppineensa uutta tietoa kaikilta käsitellyiltä aihealueilta.