Elokuvamatkailun mahdollisuudet Suomessa
Kinosmaa, Jukka; Kinosmaa, Jukka (2015)
Kinosmaa, Jukka
Kinosmaa, Jukka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314837
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisia mahdollisuuksia elokuvamatkailulla on Suomessa. Aihetta on vähän tutkittu, vaikka elokuvamatkailua on esiintynyt aina elokuvien olemassa olon alusta saakka. Tutkimuksen teoriapohjana toimii kirjallisuus elokuvamatkailusta ja elämyksestä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään haastattelua. Haastatteluihin osallistuu viisi matkailijaa iältään 25-35 vuotiaita. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisissa elokuvamatkailunähtävyyksissä tai elämyspalveluissa he ovat vierailleet tai millaisista he ovat kuulleet ulkomailla ja Suomessa.
Tutkimuksessa selviää, miten tuntemattomia olemassa olevat elokuvamatkailukohteet ovat. Tutkimukseen osallistuneista matkailijoista ei yksikään matkusta puhtaasti elokuvien tai tv-sarjojen perusteella, mutta on yleistä käydä katsomassa kuvauspaikkoja tai vierailla teemapuistoissa ja ohjatuilla elokuviin perustuvilla kierroksilla. Joten elokuvamatkailua harrastetaan osana matkaa. Medialla on suuri vaikutus matkailijoihin, joten Suomessa on tärkeä nähdä sen potentiaali matkailussa.
Kehitysehdotuksissa nousee esiin muun muassa, kuinka yhteistyön lisääminen Suomen matkailun, sekä suomalaisen ja kansainvälisen elokuvateollisuuden kanssa on tärkeää. Olemassa olevia ja tulevia elokuvamatkailukohteita tulisi markkinoida paremmin ja löytää oikeat asiakasryhmät. Suomessa pitäisi aktiivisesti pohtia, miten suosittuja suomalaisia tv-sarjoja ja elokuvia voisi hyödyntää matkailun parissa, sillä näillä on suuri ihailijakunta ja he voivat siten olla potentiaalisia elokuvamatkailijoita.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään haastattelua. Haastatteluihin osallistuu viisi matkailijaa iältään 25-35 vuotiaita. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisissa elokuvamatkailunähtävyyksissä tai elämyspalveluissa he ovat vierailleet tai millaisista he ovat kuulleet ulkomailla ja Suomessa.
Tutkimuksessa selviää, miten tuntemattomia olemassa olevat elokuvamatkailukohteet ovat. Tutkimukseen osallistuneista matkailijoista ei yksikään matkusta puhtaasti elokuvien tai tv-sarjojen perusteella, mutta on yleistä käydä katsomassa kuvauspaikkoja tai vierailla teemapuistoissa ja ohjatuilla elokuviin perustuvilla kierroksilla. Joten elokuvamatkailua harrastetaan osana matkaa. Medialla on suuri vaikutus matkailijoihin, joten Suomessa on tärkeä nähdä sen potentiaali matkailussa.
Kehitysehdotuksissa nousee esiin muun muassa, kuinka yhteistyön lisääminen Suomen matkailun, sekä suomalaisen ja kansainvälisen elokuvateollisuuden kanssa on tärkeää. Olemassa olevia ja tulevia elokuvamatkailukohteita tulisi markkinoida paremmin ja löytää oikeat asiakasryhmät. Suomessa pitäisi aktiivisesti pohtia, miten suosittuja suomalaisia tv-sarjoja ja elokuvia voisi hyödyntää matkailun parissa, sillä näillä on suuri ihailijakunta ja he voivat siten olla potentiaalisia elokuvamatkailijoita.