Liiketoimintasuunnitelma Saga Kanalinrannan kotihoitoon
Lautia, Virpi (2015)
Lautia, Virpi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092414872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092414872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia arjen hoitotyötä ohjaava ja helpottava liiketoimintasuunnitelma Saga Kanalinrannassa aloitettavalle uudelle toimintamuodolle kotihoidolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli saattaa Saga Kanalinrannan uusi kotihoito käyntiin laaditun liiketoimintasuunnitelman avulla Oma tavoitteni oli laatia ideaali suunnitelma kotihoitotoiminnan aloittamiseen. Tavoitteenani oli myös, että suunnitelmaa olisi helppo päivittää kotihoitotoiminnan laajetessa.
Opinnäytetyö oli projektityö. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kotihoitoa sekä sen maksuja ja kustannuksia, kotihoidon tilannetta Raumalla ja Saga Kanalinrannan toimintaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi liiketoimintasuunnitelmaa. Projektin edetessä tapahtui suunnitteilla olevalle Saga kotihoidolle monia muutoksia, joiden seuraaminen hankaloitti projektin eteenpäin työstämistä. Projekti venyi alkuperäistä suunnitelmaa pidemmäksi. Saga kotihoito käynnistyi alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin ja se toimii nyt liiketoimintasuunnitelmassa kuvatun toiminnan alkuvaiheen mukaisesti. Omaksi erilliseksi yksiköksi kehittyminen vaatii asiakkaita ja aktiivista mainontaa.
Liiketoimintasuunnitelman laatimisessa käytettiin apuna Finnveran mallia, jota muokattiin Saga Kanalinrannan kotihoidon tarpeisiin. Liiketoimintasuunnitelmiin sisältyy yleensä rahoitussuunnitelman laskeminen ja tuloslaskelma, joiden merkitykset korostuvat erityisesti perustettaessa kokonaan uutta yritystä. Taloudelliset laskelmat jätettiin tietoisesti pois tästä liiketoimintasuunnitelmasta, sillä ne ovat osa Saga Kanalinrannan omaa liiketoimintasuunnitelmaa.
Saga Kanalinrannan liiketoimintasuunnitelma koostuu seitsemästä osasta. Osat ovat lähtötilanne ja yrityksen esittely, toimintaympäristö ja sen kehitysnäkymät, liikeidea ja palvelut/tuotteet, markkinointisuunnitelma, henkilöstösuunnitelma, palvelun tuottamisen prosessit sekä toiminnan organisointi ja johtaminen.
Kotihoitotoiminnan laajennuttua ja kehityttyä omaksi yksiköksi jatkohaasteena tulee olemaan työvuoro- ja työlistojen organisoiminen. Käynnit tulee järjestää niin asiakkaiden toiveiden mukaiseen, kuin työntekijöiden sujuvan siirtymisen mahdollistamaan järjestykseen. Myös asiakkaiden hoidonvaativuus on huomioitava.
Opinnäytetyö oli projektityö. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kotihoitoa sekä sen maksuja ja kustannuksia, kotihoidon tilannetta Raumalla ja Saga Kanalinrannan toimintaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi liiketoimintasuunnitelmaa. Projektin edetessä tapahtui suunnitteilla olevalle Saga kotihoidolle monia muutoksia, joiden seuraaminen hankaloitti projektin eteenpäin työstämistä. Projekti venyi alkuperäistä suunnitelmaa pidemmäksi. Saga kotihoito käynnistyi alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin ja se toimii nyt liiketoimintasuunnitelmassa kuvatun toiminnan alkuvaiheen mukaisesti. Omaksi erilliseksi yksiköksi kehittyminen vaatii asiakkaita ja aktiivista mainontaa.
Liiketoimintasuunnitelman laatimisessa käytettiin apuna Finnveran mallia, jota muokattiin Saga Kanalinrannan kotihoidon tarpeisiin. Liiketoimintasuunnitelmiin sisältyy yleensä rahoitussuunnitelman laskeminen ja tuloslaskelma, joiden merkitykset korostuvat erityisesti perustettaessa kokonaan uutta yritystä. Taloudelliset laskelmat jätettiin tietoisesti pois tästä liiketoimintasuunnitelmasta, sillä ne ovat osa Saga Kanalinrannan omaa liiketoimintasuunnitelmaa.
Saga Kanalinrannan liiketoimintasuunnitelma koostuu seitsemästä osasta. Osat ovat lähtötilanne ja yrityksen esittely, toimintaympäristö ja sen kehitysnäkymät, liikeidea ja palvelut/tuotteet, markkinointisuunnitelma, henkilöstösuunnitelma, palvelun tuottamisen prosessit sekä toiminnan organisointi ja johtaminen.
Kotihoitotoiminnan laajennuttua ja kehityttyä omaksi yksiköksi jatkohaasteena tulee olemaan työvuoro- ja työlistojen organisoiminen. Käynnit tulee järjestää niin asiakkaiden toiveiden mukaiseen, kuin työntekijöiden sujuvan siirtymisen mahdollistamaan järjestykseen. Myös asiakkaiden hoidonvaativuus on huomioitava.