Liikuntapainotteinen varhaiskasvatussuunnitelma
Ketola, Sanna; Kukkohovi, Linda (2015)
Ketola, Sanna
Kukkohovi, Linda
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714917
Tiivistelmä
Nykyisessä länsimaisessa elämäntyylissä ihmiset, myös lapset, saavat usein liian vähän liikuntaa. Koska opinnäytetyömme aihe on siten ajankohtainen, näimme siinä mahdollisuuden vaikuttaa lasten hyvinvointiin liikkumisen merkityksen ymmärtämisen kautta. Me tekijät olemme kumpikin liikunnallisia ihmisiä ja tartuimme innokkaasti työhön, kun meille tarjottiin toimeksiantoa liikuntapainotteisen varhaiskasvatussuunnitelman tekemisestä uudelle päiväkodille. Toimeksiantajamme, yksityinen päiväkoti Ilopirpana Raahessa, aloitti toimintansa syksyllä 2013 ja laajentui vuonna 2014.
Tavoitteenamme tässä opinnäytetyössä on ollut hahmottaa itsellemme, toimeksiantajallemme ja kaikille tuleville työn lukijoille liikuntakasvatuksen merkitystä, mahdollisuuksia ja käytännön keinoja päiväkotityössä samalla, kun kuvaamme varhaiskasvatussuunnitelman tuottamisen projektia. Lähitavoitteena oli luoda helppolukuinen, ymmärrettävä ja rakenteeltaan selkeä varhaiskasvatussuunnitelma, joka toimii päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyöprojektin alussa haastattelimme toimeksiantajapäiväkodin edustajia heidän toiveistaan ja resursseistaan, minkä ansiosta pystyimme laatimaan toimivan ja juuri heidän toimipisteisiinsä sopivan varhaiskasvatussuunnitelman. Päiväkodin lasten vanhempien ja myös itse lasten näkemyksiä ja toiveita liikkumisesta päiväkodissa kartoitettiin kyselylomakkeella ja lasten kanssa keskustelemalla. Tietopohjaa ja samalla tuotettamme varten haastattelimme myös Muhoksella toimivan päiväkoti Päivärinteen henkilökuntaa heidän käytännön ratkaisuistaan liikuntakasvatuksessa. Liikuntakasvatuksesta ja lasten motorisesta kehityksestä on julkaistu runsaasti kirjallisuutta, ja olemme rakentaneet työmme tietoperustan – samoin kuin laatimamme varhaiskasvatussuunnitelmankin – tuomalla eri tahojen toiveet sekä näkemykset, kirjallisuuden ja varhaiskasvatusta ohjaavat dokumentit vuoropuheluun keskenään. Me vastasimme liikunnallisen sisällön tuottamisesta sekä tekstin ja tuotteen ulkoasun muotoilusta, ja päiväkoti vastasi yhteistyössä kanssamme muusta sisällöstä kuten päiväkodin arvoista, lapsille ominaisista toimintatavoista sekä sisältöorientaatioista.
Tuotteen tietyistä ominaisuuksista pyydettiin palautetta sekä toimeksiantajan henkilökunnalta että toimeksi-antajapäiväkodin lasten vanhemmilta, ja meidän tekijöiden toimintaa puolestaan arvioivat toimeksiantajan edustajat tuotteen valmistuttua. Lisäksi pidimme omia arviointipalavereja keskenämme projektin aikana. Omasta mielestämme pääsimme tavoitteisiin sekä tuotteen että oman oppimisemme osalta. Meille itsellemme kehittyi myös entistä vahvempi näkemys siitä, että kasvatus voi kannustaa lasta liikuntaan monin tavoin. Projektimme aikana ei tullut vielä selville, kuinka paljon merkitystä tuotetekstillämme lopulta on, mutta tarkoituksemme on tarjota tekstiä mahdollisimman monelle liikuntapainotuksesta kiinnostuneelle päiväkodille Suomessa. Näin siitä hyötyisi suurempikin joukko ihmisiä.
Tavoitteenamme tässä opinnäytetyössä on ollut hahmottaa itsellemme, toimeksiantajallemme ja kaikille tuleville työn lukijoille liikuntakasvatuksen merkitystä, mahdollisuuksia ja käytännön keinoja päiväkotityössä samalla, kun kuvaamme varhaiskasvatussuunnitelman tuottamisen projektia. Lähitavoitteena oli luoda helppolukuinen, ymmärrettävä ja rakenteeltaan selkeä varhaiskasvatussuunnitelma, joka toimii päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyöprojektin alussa haastattelimme toimeksiantajapäiväkodin edustajia heidän toiveistaan ja resursseistaan, minkä ansiosta pystyimme laatimaan toimivan ja juuri heidän toimipisteisiinsä sopivan varhaiskasvatussuunnitelman. Päiväkodin lasten vanhempien ja myös itse lasten näkemyksiä ja toiveita liikkumisesta päiväkodissa kartoitettiin kyselylomakkeella ja lasten kanssa keskustelemalla. Tietopohjaa ja samalla tuotettamme varten haastattelimme myös Muhoksella toimivan päiväkoti Päivärinteen henkilökuntaa heidän käytännön ratkaisuistaan liikuntakasvatuksessa. Liikuntakasvatuksesta ja lasten motorisesta kehityksestä on julkaistu runsaasti kirjallisuutta, ja olemme rakentaneet työmme tietoperustan – samoin kuin laatimamme varhaiskasvatussuunnitelmankin – tuomalla eri tahojen toiveet sekä näkemykset, kirjallisuuden ja varhaiskasvatusta ohjaavat dokumentit vuoropuheluun keskenään. Me vastasimme liikunnallisen sisällön tuottamisesta sekä tekstin ja tuotteen ulkoasun muotoilusta, ja päiväkoti vastasi yhteistyössä kanssamme muusta sisällöstä kuten päiväkodin arvoista, lapsille ominaisista toimintatavoista sekä sisältöorientaatioista.
Tuotteen tietyistä ominaisuuksista pyydettiin palautetta sekä toimeksiantajan henkilökunnalta että toimeksi-antajapäiväkodin lasten vanhemmilta, ja meidän tekijöiden toimintaa puolestaan arvioivat toimeksiantajan edustajat tuotteen valmistuttua. Lisäksi pidimme omia arviointipalavereja keskenämme projektin aikana. Omasta mielestämme pääsimme tavoitteisiin sekä tuotteen että oman oppimisemme osalta. Meille itsellemme kehittyi myös entistä vahvempi näkemys siitä, että kasvatus voi kannustaa lasta liikuntaan monin tavoin. Projektimme aikana ei tullut vielä selville, kuinka paljon merkitystä tuotetekstillämme lopulta on, mutta tarkoituksemme on tarjota tekstiä mahdollisimman monelle liikuntapainotuksesta kiinnostuneelle päiväkodille Suomessa. Näin siitä hyötyisi suurempikin joukko ihmisiä.