Kuvamateriaalin käyttö työmenetelmänä vuorohoitopäiväkodin arjessa
Lemola, Heidi (2015)
Lemola, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714929
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lemola, Heidi. Kuvamateriaalin käyttö työmenetelmänä vuorohoitopäiväkodin arjessa. Helsinki, syksy 2015, 53 s., 5 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Helsinki, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnoida työntekijöiden kuvamateriaalin käyttöä vuorohoitopäiväkodin arjessa. Tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden ja vanhempien mielipide kuvamateriaalin hyödyntämisestä työmenetelmänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea työntekijöitä lisäämään kuvamateriaalien käyttöä päivähoidon arjessa.
Teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen sekä alle 4-vuotiaan lapsen kehityksen määrittelemisestä. Lisäksi työssä käsiteltiin teoreettisesti vuorohoitoa ja kasvatuskumppanuutta. Huomio kiinnittyi myös vuorovaikutuksen, osallisuuden sekä kielen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja kehittämispainotteinen. Yhteistyökumppanina toimi Espoon kaupunki, Suomenojan päiväkoti. Menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia työntekijöiden keskuudessa. Henkilökunnan, lasten ja vanhempien kokemuksen saatiin kuuluviin kyselylomakkeiden avulla.
Saatujen tulosten mukaan kuvamateriaalien käyttö vuorohoitopäiväkodin arjessa hyödyttää kaikkia lapsia, erityisesti kaksikielisiä sekä erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia. Kuvamateriaalin käyttö auttaa lapsia hahmottamaan päiväjärjestystä sekä ennakoimaan tulevia tapahtumia. Kuvamateriaalin hyödyntäminen työmenetelmänä vaatii työntekijältä sitoutumista sekä motivaatiota. Vanhemmat kokivat tärkeimmäksi lasten yksilöllisten hakuaikojen linkityksen eli lapsen oman kuvan laittamisen kuvitettuun päiväjärjestykseen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, vuorohoito, lasten kehitys, kasvatuskumppanuus, osallisuus, vuorovaikutus, työmenetelmät, kuvat
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsen kehitys, kasvatuskumppanuus, osallisuus, vuorovaikutus, kuvamateriaali, kehittämispainotteinen opinnäytetyö.
Lemola, Heidi. Kuvamateriaalin käyttö työmenetelmänä vuorohoitopäiväkodin arjessa. Helsinki, syksy 2015, 53 s., 5 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Helsinki, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnoida työntekijöiden kuvamateriaalin käyttöä vuorohoitopäiväkodin arjessa. Tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden ja vanhempien mielipide kuvamateriaalin hyödyntämisestä työmenetelmänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea työntekijöitä lisäämään kuvamateriaalien käyttöä päivähoidon arjessa.
Teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen sekä alle 4-vuotiaan lapsen kehityksen määrittelemisestä. Lisäksi työssä käsiteltiin teoreettisesti vuorohoitoa ja kasvatuskumppanuutta. Huomio kiinnittyi myös vuorovaikutuksen, osallisuuden sekä kielen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja kehittämispainotteinen. Yhteistyökumppanina toimi Espoon kaupunki, Suomenojan päiväkoti. Menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia työntekijöiden keskuudessa. Henkilökunnan, lasten ja vanhempien kokemuksen saatiin kuuluviin kyselylomakkeiden avulla.
Saatujen tulosten mukaan kuvamateriaalien käyttö vuorohoitopäiväkodin arjessa hyödyttää kaikkia lapsia, erityisesti kaksikielisiä sekä erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia. Kuvamateriaalin käyttö auttaa lapsia hahmottamaan päiväjärjestystä sekä ennakoimaan tulevia tapahtumia. Kuvamateriaalin hyödyntäminen työmenetelmänä vaatii työntekijältä sitoutumista sekä motivaatiota. Vanhemmat kokivat tärkeimmäksi lasten yksilöllisten hakuaikojen linkityksen eli lapsen oman kuvan laittamisen kuvitettuun päiväjärjestykseen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, vuorohoito, lasten kehitys, kasvatuskumppanuus, osallisuus, vuorovaikutus, työmenetelmät, kuvat
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsen kehitys, kasvatuskumppanuus, osallisuus, vuorovaikutus, kuvamateriaali, kehittämispainotteinen opinnäytetyö.