Palvelusuunnitelman ohjeistus asumispalveluyksikössä
Laihio, Helena; Ojala, Joanna (2015)
Laihio, Helena
Ojala, Joanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092614915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092614915
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Laihio, Helena & Ojala, Joanna. Palvelusuunnitelman ohjeistus asumispalveluyksikössä. Helsinki syksy 2015, 57 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Palvelusuunnitelman ohjeistus asumispalveluyksikössä on kehittämishankkeena toteutettu opinnäytetyö, jossa yhteistyökumppanina toimi Helsingin Diakonissalaitoksen Malmikoti. Opinnäytetyön lopullisena tavoitteena oli tehdä ohjeistus, jonka avulla laaditaan sekä asukasta että työntekijöitä päivittäisissä käytännöissä tukeva palvelusuunnitelma. Opinnäytetyön kautta halusimme vaikuttaa asukkaiden laadukkaan ja turvallisen hoidon saamiseen sekä henkilökunnan asiakaslähtöiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä aineistonkeruumenetelmänä lomakehaastatteluja. Lomakkeiden jako ja täyttö tapahtui henkilökunnan kehittämisiltapäivissä ja vierailemalla Malmikodissa, jossa asukkaita avustettiin lomakehaastattelun täytössä. Aineiston teemoittelua helpotti vastausten koodaaminen. Teemat muodostuivat aineistolähtöisesti lomakehaastattelun vastauksista ja vastausten avulla valittiin ohjeistukseen pysyvät FinCC-luokituksen komponentit. Asukkaiden ja työntekijöiden vastauksia vertailemalla pyrittiin tekemään johtopäätöksiä, joissa huomioitaisiin molemmat osapuolet.
Uusi palvelusuunnitelman ohjeistus laadittiin henkilökunnan ja asukkaiden toiveet ja tarpeet huomioiden.Uuteen ohjeistukseen valittiin kuusi pakollista komponenttia, joiden tulisi näkyä jokaisen asukkaan palvelusuunnitelmassa. Henkilökuntaa kannustettiin tekemään palvelusuunnitelmasta yksilöllinen yhdessä asukkaan kanssa. Ohjeistus oli koekäytössä kaksi kuukautta, jonka jälkeen sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Henkilökunta koki uuden ohjeistuksen olevan selkeä ja toimiva.
Opinnäytetyön tukena käytettiin valtakunnallisesti käytössä olevaa FinCC-luokitusta. Luokituksen käytön koimme tukevan ohjeistuksen luotettavuutta, sekä jatkossa helpottavan yhteistyötä Malmikodin ja muiden yksiköiden välillä. Opinnäytetyö edistää asiakaslähtöistä toimintaa sekä tukee laadukkaan ja turvallisen hoidon toteutumisen.
Asiasanat: palvelusuunnitelmat, hoitotyö, asiakaslähtöisyys, kirjaaminen, FinCC-luokitus, asiakastiedot, tietojärjestelmät, asumispalvelut.
Laihio, Helena & Ojala, Joanna. Palvelusuunnitelman ohjeistus asumispalveluyksikössä. Helsinki syksy 2015, 57 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Palvelusuunnitelman ohjeistus asumispalveluyksikössä on kehittämishankkeena toteutettu opinnäytetyö, jossa yhteistyökumppanina toimi Helsingin Diakonissalaitoksen Malmikoti. Opinnäytetyön lopullisena tavoitteena oli tehdä ohjeistus, jonka avulla laaditaan sekä asukasta että työntekijöitä päivittäisissä käytännöissä tukeva palvelusuunnitelma. Opinnäytetyön kautta halusimme vaikuttaa asukkaiden laadukkaan ja turvallisen hoidon saamiseen sekä henkilökunnan asiakaslähtöiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä aineistonkeruumenetelmänä lomakehaastatteluja. Lomakkeiden jako ja täyttö tapahtui henkilökunnan kehittämisiltapäivissä ja vierailemalla Malmikodissa, jossa asukkaita avustettiin lomakehaastattelun täytössä. Aineiston teemoittelua helpotti vastausten koodaaminen. Teemat muodostuivat aineistolähtöisesti lomakehaastattelun vastauksista ja vastausten avulla valittiin ohjeistukseen pysyvät FinCC-luokituksen komponentit. Asukkaiden ja työntekijöiden vastauksia vertailemalla pyrittiin tekemään johtopäätöksiä, joissa huomioitaisiin molemmat osapuolet.
Uusi palvelusuunnitelman ohjeistus laadittiin henkilökunnan ja asukkaiden toiveet ja tarpeet huomioiden.Uuteen ohjeistukseen valittiin kuusi pakollista komponenttia, joiden tulisi näkyä jokaisen asukkaan palvelusuunnitelmassa. Henkilökuntaa kannustettiin tekemään palvelusuunnitelmasta yksilöllinen yhdessä asukkaan kanssa. Ohjeistus oli koekäytössä kaksi kuukautta, jonka jälkeen sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Henkilökunta koki uuden ohjeistuksen olevan selkeä ja toimiva.
Opinnäytetyön tukena käytettiin valtakunnallisesti käytössä olevaa FinCC-luokitusta. Luokituksen käytön koimme tukevan ohjeistuksen luotettavuutta, sekä jatkossa helpottavan yhteistyötä Malmikodin ja muiden yksiköiden välillä. Opinnäytetyö edistää asiakaslähtöistä toimintaa sekä tukee laadukkaan ja turvallisen hoidon toteutumisen.
Asiasanat: palvelusuunnitelmat, hoitotyö, asiakaslähtöisyys, kirjaaminen, FinCC-luokitus, asiakastiedot, tietojärjestelmät, asumispalvelut.