Ammatillisen opettajan työn tulevaisuus vuonna 2025
Kortelainen, Immo; Koivunen, Sini; Koivisto, Tuula; Korvenranta, Tiina; Pakarinen, Risto; Korpela, Veera (2015)
Kortelainen, Immo
Koivunen, Sini
Koivisto, Tuula
Korvenranta, Tiina
Pakarinen, Risto
Korpela, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814973
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on tehty osana ammatillista opettajankoulutusta. Työ on tulevaisuuskatsaus ammatillisen koulutuksen uudistuvaan opettajuuteen sekä ammatillisen opettajan osaamisalueisiin.
Tarkastelimme työelämän tulevaisuutta APESTE-viitekehyksen näkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli rakentaa visio ammatillisen opettajan työn tulevaisuudesta ja osaamisalueista. Tämä visio ulottui vuoteen 2025. Tässä kehittämistyössä tulevaisuutta on pyritty tarkastelemaan kuvailevan kirjallisuus-katsauksen ja haastattelujen avulla.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata työelämän tulevaisuuden muutoksia yhteiskunnassamme sekä ennakoida ammatillisen opettajan tulevaisuuden työn ulottuvuuksia APESTE-analyysin läpi. Ammatillisen opettajan osaamisalueita jäsennetään Tampereen ammatillisen opettajankoulutuksen ydinosaamisalueiden mukaisesti. Työ auttaa hahmottamaan ja ennakoimaan opettamiseen tulevaisuudessa kohdistuvia haasteita ja helpottaa vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.
Ammatillisessa opettajuudessa korostuvat työelämälähtöisyyden, joustavuuden ja moniammatillisen yhteistoiminnallisen periaatteet toimijuuden lähtökohtina. Arvomaailma kovenee, vaikka samanaikaisesti arvostetaan yksilön valinnan vapautta ja koulutuksellista tasa-arvoa, luottamusta sekä dialogisuutta. Talouden tiukentuminen vaikuttaa ammatillisten oppilaitosten resursseihin. Työtä tehdään erilaisissa kokoonpanoissa ja eri puolilla maailmaa. Opiskeluprosessit monimuotoistuvat. Virtuaalisia oppimisympäristöjä ja e-oppimateriaaleja kehitetään. Verkostoituminen ja kansainvälistyminen ovat ammatillisen opettajuuden osaamisen peruselementtejä. Tulevaisuuden työelämää ja ammatillista opettajuutta rakennetaan sosiaaliset ja ekologisen ehdot huomioiden. Ammatillinen opettaja on eettinen toimija ja vaikuttaja yhteiskunnassamme. Opettaja on pedagoginen asiantuntija ja opiskelijoiden oppimisen ohjaaja. Nopeatahtinen yhteiskunnallinen muutostila, teknologian levittäytyminen osaksi tulevaisuuden älykkäitä oppimisympäristöjä sekä oppilaitoskulttuurin kansainvälistymisen tendenssit luovat painetta ammattikoulutuksen edelleen kehittämiselle sekä oppilaitosten hyvinvointityön edistämiselle.
Tarkastelimme työelämän tulevaisuutta APESTE-viitekehyksen näkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli rakentaa visio ammatillisen opettajan työn tulevaisuudesta ja osaamisalueista. Tämä visio ulottui vuoteen 2025. Tässä kehittämistyössä tulevaisuutta on pyritty tarkastelemaan kuvailevan kirjallisuus-katsauksen ja haastattelujen avulla.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata työelämän tulevaisuuden muutoksia yhteiskunnassamme sekä ennakoida ammatillisen opettajan tulevaisuuden työn ulottuvuuksia APESTE-analyysin läpi. Ammatillisen opettajan osaamisalueita jäsennetään Tampereen ammatillisen opettajankoulutuksen ydinosaamisalueiden mukaisesti. Työ auttaa hahmottamaan ja ennakoimaan opettamiseen tulevaisuudessa kohdistuvia haasteita ja helpottaa vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.
Ammatillisessa opettajuudessa korostuvat työelämälähtöisyyden, joustavuuden ja moniammatillisen yhteistoiminnallisen periaatteet toimijuuden lähtökohtina. Arvomaailma kovenee, vaikka samanaikaisesti arvostetaan yksilön valinnan vapautta ja koulutuksellista tasa-arvoa, luottamusta sekä dialogisuutta. Talouden tiukentuminen vaikuttaa ammatillisten oppilaitosten resursseihin. Työtä tehdään erilaisissa kokoonpanoissa ja eri puolilla maailmaa. Opiskeluprosessit monimuotoistuvat. Virtuaalisia oppimisympäristöjä ja e-oppimateriaaleja kehitetään. Verkostoituminen ja kansainvälistyminen ovat ammatillisen opettajuuden osaamisen peruselementtejä. Tulevaisuuden työelämää ja ammatillista opettajuutta rakennetaan sosiaaliset ja ekologisen ehdot huomioiden. Ammatillinen opettaja on eettinen toimija ja vaikuttaja yhteiskunnassamme. Opettaja on pedagoginen asiantuntija ja opiskelijoiden oppimisen ohjaaja. Nopeatahtinen yhteiskunnallinen muutostila, teknologian levittäytyminen osaksi tulevaisuuden älykkäitä oppimisympäristöjä sekä oppilaitoskulttuurin kansainvälistymisen tendenssit luovat painetta ammattikoulutuksen edelleen kehittämiselle sekä oppilaitosten hyvinvointityön edistämiselle.