Sosiaalinen media osana autoliikkeen viestintää : Case: Jyväskylän Autotarvike Oy
Pynnönen, Johanna (2015)
Pynnönen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän Autotarvike Oy. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka autoliike voi hyödyntää sosiaalista mediaa viestinnässään. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tärkeänä autoliikkeiden mukanaolo sosiaalisessa mediassa koetaan ja mitä palveluja siellä tulisi tarjota.
Selvitys toteutettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kysely oli avoinna 9. - 15.4.2015 välisen ajan, ja siihen vastasi 512 henkilöä. Kohderyhmänä olivat Jyväskylän Autotarvike Oy:n nykyiset asiakkaat, sillä tutkimuksessa haluttiin kartoittaa ensisijaisesti nykyisten asiakkaiden mielipiteitä.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että autoliikkeiden osallistuminen sosiaaliseen mediaan on tärkeää asiakkaille. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi, ettei palvelujen saavuttamista sosiaalisessa mediassa koettu tarpeelliseksi. Palveluja tärkeämpää on se, että yritys löytyy sosiaalisesta mediasta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sosiaalinen media on tärkeä viestintäkanava etenkin nuorille asiakkaille.
Toimeksiantajayritys ei ole toistaiseksi sosiaalisessa mediassa, mutta on ymmärtänyt sen tärkeyden ja on kiinnostunut liittymään siihen. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään, kun yritys laatii strategiaa sosiaaliseen mediaan liittymistä varten. Tutkimuksen tuloksena saatu arvokas tieto nykyisen asiakaskunnan mieltymyksistä ja tarpeista auttaa yritystä palvelemaan asiakkaitansa paremmin ja ottamaan heidän mielipiteensä paremmin huomioon.
Selvitys toteutettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kysely oli avoinna 9. - 15.4.2015 välisen ajan, ja siihen vastasi 512 henkilöä. Kohderyhmänä olivat Jyväskylän Autotarvike Oy:n nykyiset asiakkaat, sillä tutkimuksessa haluttiin kartoittaa ensisijaisesti nykyisten asiakkaiden mielipiteitä.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että autoliikkeiden osallistuminen sosiaaliseen mediaan on tärkeää asiakkaille. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi, ettei palvelujen saavuttamista sosiaalisessa mediassa koettu tarpeelliseksi. Palveluja tärkeämpää on se, että yritys löytyy sosiaalisesta mediasta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sosiaalinen media on tärkeä viestintäkanava etenkin nuorille asiakkaille.
Toimeksiantajayritys ei ole toistaiseksi sosiaalisessa mediassa, mutta on ymmärtänyt sen tärkeyden ja on kiinnostunut liittymään siihen. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään, kun yritys laatii strategiaa sosiaaliseen mediaan liittymistä varten. Tutkimuksen tuloksena saatu arvokas tieto nykyisen asiakaskunnan mieltymyksistä ja tarpeista auttaa yritystä palvelemaan asiakkaitansa paremmin ja ottamaan heidän mielipiteensä paremmin huomioon.