"Hyvän mielen kaveruuden taitokone" - Yhteisötaidemenetelmä Luova lava lapsille -leiritoiminnassa
Pajunen, Mirja; Junnonaho, Kati (2015)
Pajunen, Mirja
Junnonaho, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114737
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämiskohde, jonka tarkoituksena oli kehitellä kuvallista ilmaisua hyödyntävä yhteisötaidemenetelmä, jolla pyrittiin vahvistamaan lasten sosiaalisia taitoja sekä yhteisöllisyyden syntymistä osallisuuden kautta. Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta siinä esiintyy myös kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Toiminnallinen osuus toteutettiin neljällä Luova lava lapsille –leirillä Helsingissä, joista kaksi opinnäytetyön tekijöiden toimesta. Kaikilta toteutukseen osallistuneilta leiriohjaajilta sekä niiltä lapsilta, jotka osallistuivat opinnäytetyön tekijöiden ohjaamille leireille, kerättiin palaute opinnäytetyön tekijöiden laatimilla palautelomakkeilla.
Opinnäytetyön teoreettiselle viitekehykselle luo pohjan Eriksonin kehittämä kehitysvaiheteoria, joka nostaa esille lasten yhteisöllisyyden sekä osallisuuden tukemisen merkityksen varhaisessa kouluiän vaiheessa. Näille varhaisen kouluiän vaiheen esille nostamille alueille pyrittiin muun teoreettisen viitekehyksen avulla sekä opinnäytetyön toteutuksen kautta hakemaan ja saamaan tukea.
Opinnäytetyön toiminnallinen toteutus sekä osallistujilta kerätty palaute yhdessä toivat esille menetelmän toimivuuden leiritoiminnassa. Menetelmä toimi lapsia yhdistävänä tekijänä, joka mahdollisti vuorovaikutuksen sekä osallisuuden syntymisen lasten välille toiminnan ohessa. Opinnäytetyön nimeksi lopulta nousi ”Hyvän mielen kaveruuden taitokone”, joka oli toisella leirillä syntyneen lasten nimeämän yhteisötaideteoksen nimi.
Opinnäytetyön teoreettiselle viitekehykselle luo pohjan Eriksonin kehittämä kehitysvaiheteoria, joka nostaa esille lasten yhteisöllisyyden sekä osallisuuden tukemisen merkityksen varhaisessa kouluiän vaiheessa. Näille varhaisen kouluiän vaiheen esille nostamille alueille pyrittiin muun teoreettisen viitekehyksen avulla sekä opinnäytetyön toteutuksen kautta hakemaan ja saamaan tukea.
Opinnäytetyön toiminnallinen toteutus sekä osallistujilta kerätty palaute yhdessä toivat esille menetelmän toimivuuden leiritoiminnassa. Menetelmä toimi lapsia yhdistävänä tekijänä, joka mahdollisti vuorovaikutuksen sekä osallisuuden syntymisen lasten välille toiminnan ohessa. Opinnäytetyön nimeksi lopulta nousi ”Hyvän mielen kaveruuden taitokone”, joka oli toisella leirillä syntyneen lasten nimeämän yhteisötaideteoksen nimi.