Otan kuvan ja kerron - nuorten kokemuksia TaidePajan toiminnasta
Ruosteinen, Pasi; Kosonen, Eeva; Pesu, Anna-Maija (2015)
Lataukset:
Ruosteinen, Pasi
Kosonen, Eeva
Pesu, Anna-Maija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412453
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin nuorten kokemuksia NuortenTaidePajan toi-minnasta. Selvitys toteutettiin käyttämällä PhotoVoice menetelmää, jossa kuva saa sanallisen merkityksen. Nuori sai valita kuvan, jonka avulla hän kertoi oman tarinansa, kuinka TaidePaja oli vaikuttanut hänen elämäänsä.
Opinnäytetyönme teoriapohjaksi valikoituivat sosiaalipedagogiikka ja sosiokult-tuurinen innostaminen. Selvitys oli laadullinen. Aineisto hankittiin puolistruktu-roidulla haastattelulla. Haastatteluun osallistui kuusi nuorta, aineisto kerättiin marraskuussa 2014. Opinnäytetyön tulokset jaettiin teemoihin haastatteluista nousseista asiasisällöistä.
Selvityksen tuloksista selvisi, että nuoret kokivat Nuorten TaidePaja toimintaan osallistumisen hyödylliseksi. Nuoret kertoivat saaneensa TaidePajalta vertaistu-kea ja kokeneensa yhteisöllisyyttä. Toiseksi nuorten vastauksista tuli esiin ko-kemus arjenhallinnan kehittymisestä ja osallistuminen toi arkeen rytmiä ja rutii-nia. Kolmanneksi nuoret kertoivat voimaantumisesta ja osallisuuden kasvami-sesta.
Selvitys osoitti, että PhotoVoice -menetelmä on hyvä nuorten kanssa työsken-neltäessä. Omien kokemusten ja ajatusten esille tuominen kuvien välityksellä on nuorille luontevaa ja suoraa sanallista ilmaisua helpompaa. PhotoVoice -menetelmää voisi käyttää työmenetelmänä taidepajatoiminnassa laajemminkin. Valokuvat tuovat esille vahvemmin todellisuuden ja auttavat nuorta kertomaan elämänsä kokemuksista ja tilanteestaan. PhotoVoicen avulla voidaan nostaa esille nuorten elämään liittyviä teemoja. Menetelmän avulla voidaan vaikuttaa nostamalla esille esimerkiksi nuoria koskettavia yhteiskunnallisia haasteita.
Opinnäytetyönme teoriapohjaksi valikoituivat sosiaalipedagogiikka ja sosiokult-tuurinen innostaminen. Selvitys oli laadullinen. Aineisto hankittiin puolistruktu-roidulla haastattelulla. Haastatteluun osallistui kuusi nuorta, aineisto kerättiin marraskuussa 2014. Opinnäytetyön tulokset jaettiin teemoihin haastatteluista nousseista asiasisällöistä.
Selvityksen tuloksista selvisi, että nuoret kokivat Nuorten TaidePaja toimintaan osallistumisen hyödylliseksi. Nuoret kertoivat saaneensa TaidePajalta vertaistu-kea ja kokeneensa yhteisöllisyyttä. Toiseksi nuorten vastauksista tuli esiin ko-kemus arjenhallinnan kehittymisestä ja osallistuminen toi arkeen rytmiä ja rutii-nia. Kolmanneksi nuoret kertoivat voimaantumisesta ja osallisuuden kasvami-sesta.
Selvitys osoitti, että PhotoVoice -menetelmä on hyvä nuorten kanssa työsken-neltäessä. Omien kokemusten ja ajatusten esille tuominen kuvien välityksellä on nuorille luontevaa ja suoraa sanallista ilmaisua helpompaa. PhotoVoice -menetelmää voisi käyttää työmenetelmänä taidepajatoiminnassa laajemminkin. Valokuvat tuovat esille vahvemmin todellisuuden ja auttavat nuorta kertomaan elämänsä kokemuksista ja tilanteestaan. PhotoVoicen avulla voidaan nostaa esille nuorten elämään liittyviä teemoja. Menetelmän avulla voidaan vaikuttaa nostamalla esille esimerkiksi nuoria koskettavia yhteiskunnallisia haasteita.