The Effectiveness of Social Media as a Marketing Communication Tactic : Case Gina Tricot Ltd
Kallio, Kira (2015)
Kallio, Kira
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100115048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100115048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median tehokkuus markkinointiviestinnän keinona. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää onko Gina Tricot onnistunut välittämään sosiaalisen median kautta tietoa asiakkailleen niistä asioita joista he haluavat. Sen lisäksi tavoitteena on ollut selvittää kuinka asiakkaat kokevat Gina Tricotin markkinoinnin ja sosiaalisen median toimenpiteet. Case yritys Gina Tricot esitellään aloituskappaleessa. Teoreettisessa osuudessa keskustellaan sosiaalisen median markkinoinnista sekä käsitellään muutosta perinteisestä outbound –markkinoinnista inbound –markkinointiin. Empiirisessä osuudessa määritellään tutkimusmenetelmät sekä paljastetaan tutkimustulokset. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimus suoritettiin kymmenessä eri Gina Tricot -myymälässä ja kaiken kaikkiaan tutkimukseen vastasi 127 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että sosiaalisessa mediassa on kolmenlaisia käyttäjiä: aktiivisia, puoliaktiivisia sekä passiivisia. Tulokset myös osoittivat, että sosiaalinen media on tehokas markkinointiviestinnän keino. Tehokkuutta voidaan kuitenkin parantaa tietyillä osa-alueilla. Yhtenä haasteena voidaan nähdä asiakasuskollisuuden parantaminen sosiaalisessa mediassa.