Ohjeistus vertaisarvioinnista opiskelijamoduulissa
Rahm, Jutta; Vikström, Venla-Maria (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rahm, Jutta
Vikström, Venla-Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814959
Tiivistelmä
Rahm, Jutta & Vikström, Venla-Maria. Ohjeistus vertaisarvioinnista opiskelija-moduulissa. Helsinki, syksy 2015, 62s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opiskelijamoduuliin soveltuva väline vertaisarviointiin. Opiskelijamoduuli on ohjatun harjoittelun muoto, joka aktivoi ja tukee opiskelijan oppimista ja ammatillista kehittymistä. Opiskelijamoduuli on opiskelijalähtöisempi kuin perinteinen harjoittelumuoto. Tavoitteena on, että ohjeistus otetaan käyttöön opiskelijamoduuleissa yhtenä arviointimenetelmänä.
Ensimmäinen versio vertaisarvioinnin ohjeistuksesta laadittiin kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntämällä. Ensimmäistä versiota testattiin käytännössä opiskelijamoduuliharjoittelussa Kolmiosairaalassa. Vertaisarviointivälineen arviointiaineisto koostui opiskelijoiden kirjallisista palautteista, joissa he arvioivat vertaisarvioinnin hyödyllisyyttä sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisessa oppimisessa sekä kehitetyn vertaisarviointiohjeistuksen toimivuutta. Jorvin sairaalan opiskelijamoduulissa opiskelijat arvioivat kirjallisesti toisiansa välireflektion yhteydessä ja heiltä saatu arviointimateriaali liitettiin vertaisarvioinnin hyödyllisyyden arvioimiseen. Kolmiosairaalan ja Jorvin opiskelijamoduuleista saadun palautteen perusteella vertaisarvioinnin menetelmää ja ohjeistusta kehitettiin toimivammaksi.
Opiskelijat kokivat vertaisarviointiin osallistumisen mielenkiintoisena ja mielekkäänä. Vertaisarvioinnin arvioitiin tukeneen ammatillista kehittymistä monilla eri alueilla, kuten itsevarmuuden lisääntymisessä, omien vahvuuksien tunnistamisessa, kriittisessä ajattelussa ja raportointitaidoissa. Opiskelijoiden mukaan vertaisarvioinnin avulla voidaan kehittää työyhteisöä ja parantaa potilasturvallisuutta. Jorvin sairaalan opiskelijamoduulista saadut tulokset vahvistivat Kolmiosairaalan opiskelijamoduulista saatuja tuloksia.
Asiasanat: vertaisarviointi, opiskelijat, itsereflektio, ammatti-identiteetti, kliininen harjoittelu.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opiskelijamoduuliin soveltuva väline vertaisarviointiin. Opiskelijamoduuli on ohjatun harjoittelun muoto, joka aktivoi ja tukee opiskelijan oppimista ja ammatillista kehittymistä. Opiskelijamoduuli on opiskelijalähtöisempi kuin perinteinen harjoittelumuoto. Tavoitteena on, että ohjeistus otetaan käyttöön opiskelijamoduuleissa yhtenä arviointimenetelmänä.
Ensimmäinen versio vertaisarvioinnin ohjeistuksesta laadittiin kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntämällä. Ensimmäistä versiota testattiin käytännössä opiskelijamoduuliharjoittelussa Kolmiosairaalassa. Vertaisarviointivälineen arviointiaineisto koostui opiskelijoiden kirjallisista palautteista, joissa he arvioivat vertaisarvioinnin hyödyllisyyttä sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisessa oppimisessa sekä kehitetyn vertaisarviointiohjeistuksen toimivuutta. Jorvin sairaalan opiskelijamoduulissa opiskelijat arvioivat kirjallisesti toisiansa välireflektion yhteydessä ja heiltä saatu arviointimateriaali liitettiin vertaisarvioinnin hyödyllisyyden arvioimiseen. Kolmiosairaalan ja Jorvin opiskelijamoduuleista saadun palautteen perusteella vertaisarvioinnin menetelmää ja ohjeistusta kehitettiin toimivammaksi.
Opiskelijat kokivat vertaisarviointiin osallistumisen mielenkiintoisena ja mielekkäänä. Vertaisarvioinnin arvioitiin tukeneen ammatillista kehittymistä monilla eri alueilla, kuten itsevarmuuden lisääntymisessä, omien vahvuuksien tunnistamisessa, kriittisessä ajattelussa ja raportointitaidoissa. Opiskelijoiden mukaan vertaisarvioinnin avulla voidaan kehittää työyhteisöä ja parantaa potilasturvallisuutta. Jorvin sairaalan opiskelijamoduulista saadut tulokset vahvistivat Kolmiosairaalan opiskelijamoduulista saatuja tuloksia.
Asiasanat: vertaisarviointi, opiskelijat, itsereflektio, ammatti-identiteetti, kliininen harjoittelu.