Empowerment i trädgården med äldre : En systematisk litteraturstudie
Segercrantz, Cecilia (2015)
Segercrantz, Cecilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215075
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en litteraturstudie där 8 vetenskapliga artiklar analyserats med innehållsanalys. De har hittats via databaser och manuellt. Syftet med detta arbete är att öka kunskapen i hur trädgårdsaktivitet och utevistelse kan påverka äldres hälsa och sociala välmående och vilka egenskaper i trädgården som bidrar till detta. Den teoretiska referensramen är empowerment och bakgrunden tar upp miljöpsykologins teori, landskapsarkitekturens teori, synsättet inom ergoterapin, Green Care och alnarpsmetoden. Min första frågeställning var ”Vilka egenskaper i trädgården kan leda till empowerment”. Resultatet var att om trädgården planeras så att den ger sinnesstimulans av de fem sinnena och ger möjlighet till både avslappning och aktivitet kommer den att användas med glädje. Detta uppnår man genom uttänkta växtval. Trädgården får även ge möjlig-het till socialt samspel och vara tillgänglig. Idealet skulle vara att dörren ut i trädgården skulle vara olåst. Även utsikten från servicehusets fönster är viktig eftersom den kan skapa samtalsämnen och ge en lugnande känsla. Min andra frågeställning var ”Hur kan utevistelse/trädgårdsarbete hjälpa äldre vid återhämtning och rehabilitering”. Med den här frågeställningen ville jag rikta in mig på positiva psykosociala faktorer som trädgården kunde ge. Resultaten visade att trädgården kan upprätthålla och väcka gamla minnen och få äldre att lättare att uttrycka minnen. Trädgården kan ge en spirituell känsla som om man vore ett med universum och kan också ge sinnesstimulans och livskvalitet. Trädgården är en källa för meningsfull aktivitet samtidigt som den var ett bra hjälpmedel för återhämtning efter stress. This thesis is a literature study where 8 scientific articles were analyzed with content analysis. They were found via databases and manually. The purpose of this work is to in-crease knowledge of how garden activity and time spent outdoors can affect older peo-ple's health and social well-being and the elements of the garden that contributes to this. The theoretical framework was empowerment, and in the background chapters you can read about environmental psychology theory, landscape architecture theory, approach of occupational therapy, Green Care and the Alnarp method. My first question was "What in the garden can lead to empowerment." The result was that the garden should be designed to provide sensory stimulation of the five senses and allows both relaxation and activity. This is achieved through proper choices of plants. The garden will also provide opportu-nities for social interaction and it has to be accessible. The ideal would be for the door to the garden to be unlocked. Even the view from the nursing home windows is important because it can create discussion topics and provide a calming sensation. My second ques-tion was "How do outdoors / gardening help elderly in recovery and rehabilitation?" With this question I wanted to focus my remarks on the positive psychosocial factors that a garden could provide. The results showed that the garden can maintain and awaken old memories and get the elderly to easier express memories. The garden can provide a spir-itual feeling, and it can also provide sensory stimulation and quality of life. The garden is a source of meaningful activity and it is a good tool for recovery after stress.