Palvelusopimuksen johtaminen
Hälinen, Anssi (2015)
Hälinen, Anssi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215084
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee palvelusopimuksen tuntemista sekä johtamista. Päätarkoitus on tutkia työntekijöiden tietämystä palvelusopimuksesta, jonka alla he työskentelevät. Työn tavoite on myös selvittää johtamisen tasoa case-yrityksen palvelusopimuksen kanssa.
Ensimmäinen osuus teoriasta kertoo sopimusjohtamisesta yleisesti. Toinen osuus teoriasta kertoo, että mitkä ovat hyvän johtajan ominaisuudet ja kuinka johtaja voi onnistua sopimuksen johtamisessa. Kolmas osio kertoo strategiasta ja sen implementoinnista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Lähteinä käytettiin aiheen kirjallisuutta sekä elektronisia lähteitä. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisesti. Haastatellut henkilöt työskentelivät yrityksessä, yritysten välisen palvelusopimuksen alla.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että sopimusjohtaminen ja sopimuksen implementointi olivat puutteellisia. Tulokset myös näyttävät, että sopimusjohtaminen vaikuttaa työviihtyvyyteen sekä työssä suoriutumiseen. Tässä tapauksessa palvelusopimus tunnettiin vain osittain ja sen johtaminen vaatii kehittymistä.
Tulokset näyttävät, että suurimmat kehitystarpeet ovat sisäisissä prosesseissa sekä kommunikaatiossa. Se myös kertoo, että uusien sopimuksien implementointi vaatii enemmän suunnitelmallisuutta. Lisäksi tulokset näyttävät, että on selkeä tarve jatkuvalle kehittämiselle ja tukemiselle.
Ensimmäinen osuus teoriasta kertoo sopimusjohtamisesta yleisesti. Toinen osuus teoriasta kertoo, että mitkä ovat hyvän johtajan ominaisuudet ja kuinka johtaja voi onnistua sopimuksen johtamisessa. Kolmas osio kertoo strategiasta ja sen implementoinnista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Lähteinä käytettiin aiheen kirjallisuutta sekä elektronisia lähteitä. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisesti. Haastatellut henkilöt työskentelivät yrityksessä, yritysten välisen palvelusopimuksen alla.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että sopimusjohtaminen ja sopimuksen implementointi olivat puutteellisia. Tulokset myös näyttävät, että sopimusjohtaminen vaikuttaa työviihtyvyyteen sekä työssä suoriutumiseen. Tässä tapauksessa palvelusopimus tunnettiin vain osittain ja sen johtaminen vaatii kehittymistä.
Tulokset näyttävät, että suurimmat kehitystarpeet ovat sisäisissä prosesseissa sekä kommunikaatiossa. Se myös kertoo, että uusien sopimuksien implementointi vaatii enemmän suunnitelmallisuutta. Lisäksi tulokset näyttävät, että on selkeä tarve jatkuvalle kehittämiselle ja tukemiselle.