Pelikasvatus varhaisnuoren ja vanhemman arjessa : siinä on kaksi puolta; miten me kasvatetaan lapsiamme elämään pelimaailmassa tai miten pelit kasvattaa meidän lapsia.
Pajulahti, Minna (2015)
Pajulahti, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100415105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100415105
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisia pelejä ja niiden pelaamisen todentumista aikuisen ja varhaisnuoren arjen pelikasvatuksessa. Toimeksiantajana on toiminut Sosiaalialan osaamiskeskus Verso ja opinnäytetyö on tehty Sosiaalialan osaamiskeskus Versossa vuosina 2013–2015 toteutetussa ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rahoittamassa Päijät-Hämeen ”Paikallisia palveluja ongelmapelaamiseen” -aluepilotissa.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja sen tarkoituksena on tehdä tunnetuksi digitaalista pelaamista sekä siihen liittyvää arjen pelikasvatusta, tarjoten siten tukea vanhempien sekä ammattilaisten kokonaisvaltaiseen ehkäisevään ja haittoja vähentävään työhön. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten vanhempien digitaalinen pelilukutaito näkyy arjen käytännöissä sekä osana varhaisnuoren ja aikuisen välistä pelikasvatussuhdetta. Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä ovat 10–15-vuotiaiden varhaisnuorten huoltajana toimivat vanhemmat.
Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankinta on toteutettu teemahaastattelemalla kahta eri ryhmää, jotka koostuivat viidestä äidistä ja kolmesta isästä. Aineisto on analysoitu hyödyntäen sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että alati muuttuva digitaalisten pelien ympäristö oli asettanut haasteita opinnäytetyön aineistonhankintaan osallistuneiden vanhempien pelikasvatukselle. Vanhemmilla oli tiettyjä puutteita pelilukutaidoissa sekä tietotaidon että asenteiden osalta. Erityisen haastavaksi koettiin pelien sisältöosaaminen, jonka edessä koettiin keinottomuutta. Yhteiskunnan eri toimijoiden tulisi toimia vahvemmin vanhempien tukena peli- ja mediakasvatuksen suhteen ja tähän tarvitaan ammattilaisten pelikasvatusosaamisen vahvistamista.
Jatkotutkimuskohteena olisi hyödyllistä kuunnella eri nivelvaiheissa olevien nuorten omakohtaisia kokemuksia heidän pelikäytännöistään sekä pelaamisen motiiveista. Tärkeää olisi myös kuulla ammattilaisten näkökulmia siitä, miten digitaalinen pelaaminen näkyy heidän työssään.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja sen tarkoituksena on tehdä tunnetuksi digitaalista pelaamista sekä siihen liittyvää arjen pelikasvatusta, tarjoten siten tukea vanhempien sekä ammattilaisten kokonaisvaltaiseen ehkäisevään ja haittoja vähentävään työhön. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten vanhempien digitaalinen pelilukutaito näkyy arjen käytännöissä sekä osana varhaisnuoren ja aikuisen välistä pelikasvatussuhdetta. Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä ovat 10–15-vuotiaiden varhaisnuorten huoltajana toimivat vanhemmat.
Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankinta on toteutettu teemahaastattelemalla kahta eri ryhmää, jotka koostuivat viidestä äidistä ja kolmesta isästä. Aineisto on analysoitu hyödyntäen sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että alati muuttuva digitaalisten pelien ympäristö oli asettanut haasteita opinnäytetyön aineistonhankintaan osallistuneiden vanhempien pelikasvatukselle. Vanhemmilla oli tiettyjä puutteita pelilukutaidoissa sekä tietotaidon että asenteiden osalta. Erityisen haastavaksi koettiin pelien sisältöosaaminen, jonka edessä koettiin keinottomuutta. Yhteiskunnan eri toimijoiden tulisi toimia vahvemmin vanhempien tukena peli- ja mediakasvatuksen suhteen ja tähän tarvitaan ammattilaisten pelikasvatusosaamisen vahvistamista.
Jatkotutkimuskohteena olisi hyödyllistä kuunnella eri nivelvaiheissa olevien nuorten omakohtaisia kokemuksia heidän pelikäytännöistään sekä pelaamisen motiiveista. Tärkeää olisi myös kuulla ammattilaisten näkökulmia siitä, miten digitaalinen pelaaminen näkyy heidän työssään.