Masa Marsun animaatiopaja : animaatio-opas mediakasvatuksen välineeksi Taidepäiväkoti Satakieleen
Hallman, Minna; Klemettinen, Minna (2015)
Hallman, Minna
Klemettinen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515128
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Taidepäiväkoti Satakieli. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kasvattajille yksi mahdollinen malli mediakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajan tarpeesta työvälineenä mallissa käytettiin animaatiota, jonka tekemisessä yhdistyvät luontevasti media- ja taidekasvatus. Opinnäytetyön lähtökohtana olivat lasten osallisuus ja lapsinäkökulma. Lasten näkökulmasta opinnäytetyön tarkoituksena oli herätellä lasten medialukutaitoja oman animaation tuottamisen kautta: lapset eivät ole ainoastaan median passiivisia vastaanottajia vaan myös aktiivisia mediasisällön tuottajia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas animaatiopajan toteuttamiseen alle kouluikäisten lasten kanssa. Lisäksi tavoitteena oli välittää tietoa kasvattajille animaatiopajan ohjaamisesta. Toiminnallisessa osuudessa toteutetun animaatiopajan tuotoksena syntyi lasten yhdessä tekemä animaatio. Animaatiopajan ja siitä saadun palautteen avulla laadittiin opinnäytetyön tuotos eli Masa Marsun animaatiopaja – Opas animaation toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Opas tarjoaa kasvattajalle välineitä mediasisällön tuottamiseen yhdessä lasten kanssa sekä työkaluja mediakasvatukseen. Opas sisältää lyhyen informatiivisen osion vanhemman roolista mediakasvatuksessa.
Pienten lasten mediankäyttö lisääntyy koko ajan ja nyky-yhteiskunnassa on selvä tarve järjestelmällisemmälle mediakasvatukselle myös varhaiskasvatuksessa. Kasvattajat tarvitsevat helppokäyttöisiä, valmiita malleja mediakasvatuksen toteuttamiseen ja rohkaisua mediavälineiden käyttöön. Kasvattajien tulisi tiedostaa kasvatuskumppanuuden merkitys mediakasvatuksessa. Animaatiopajan toteuttaminen antaa kasvattajille tilaisuuden keskustella vanhempien kanssa lasten mediankäytöstä. Opas on hyödynnettävissä päiväkodin toimintaan ja sitä voidaan soveltaa eri-ikäisille ja erilaisille lapsiryhmille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas animaatiopajan toteuttamiseen alle kouluikäisten lasten kanssa. Lisäksi tavoitteena oli välittää tietoa kasvattajille animaatiopajan ohjaamisesta. Toiminnallisessa osuudessa toteutetun animaatiopajan tuotoksena syntyi lasten yhdessä tekemä animaatio. Animaatiopajan ja siitä saadun palautteen avulla laadittiin opinnäytetyön tuotos eli Masa Marsun animaatiopaja – Opas animaation toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Opas tarjoaa kasvattajalle välineitä mediasisällön tuottamiseen yhdessä lasten kanssa sekä työkaluja mediakasvatukseen. Opas sisältää lyhyen informatiivisen osion vanhemman roolista mediakasvatuksessa.
Pienten lasten mediankäyttö lisääntyy koko ajan ja nyky-yhteiskunnassa on selvä tarve järjestelmällisemmälle mediakasvatukselle myös varhaiskasvatuksessa. Kasvattajat tarvitsevat helppokäyttöisiä, valmiita malleja mediakasvatuksen toteuttamiseen ja rohkaisua mediavälineiden käyttöön. Kasvattajien tulisi tiedostaa kasvatuskumppanuuden merkitys mediakasvatuksessa. Animaatiopajan toteuttaminen antaa kasvattajille tilaisuuden keskustella vanhempien kanssa lasten mediankäytöstä. Opas on hyödynnettävissä päiväkodin toimintaan ja sitä voidaan soveltaa eri-ikäisille ja erilaisille lapsiryhmille.