Psykoterapeutti asiakkaan äänitorvena : digitaalisten mahdollisuuksien kartoittaminen psykoterapiaprosessissa
Mäki, Satu (2015)
Mäki, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää, onko asiakkaan psykoterapiaprosessiin liittyville digitaalisille palveluille tarvetta. Ja jos on, niin minkälaisia nämä tarpeet ovat. Työn tavoitteena on olemassa olevan psykoterapia-alan yrityksen liiketoiminnan kehittäminen kohti kansainvälistymistä. Tutkimusaihetta lähestytään psykoterapeuttien haastattelujen kautta. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin laadullista tutkimusta ja induktiivista logiikkaa, jonka jälkeen työtä jalostettiin palvelumuotoilun keinoin käyttämällä mind map –tekniikkaa sekä lopuksi service blueprintiä. Työn lähtökohtana on ollut tutkijan digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehityksen osaaminen, kiinnostus kehittää olemassa olevan yrityksen toimintaa sekä halu ymmärtää syvällisemmin psykoterapeutin työtä, roolia ja etiikkaa. Työssä pyritään löytämään uusia toimintamalleja ja -tapoja yhdistämällä kokeneiden psykoterapeuttien ammattitaitoa digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamiseen. Tutkimuksessa selvisi, että suurimmaksi haasteeksi koetaan kaupallisuuden ja eettisyyden ristiriita. Mahdollisuuksia tulevaisuuden toimintamallille löydettiin kuitenkin runsaasti, tärkeimpien löydöksien liittyessä asiakkaan terapiaan hakeutumisprosessin helpottamiseen ja nopeuttamiseen. Tämän tutkimuksen lopputuloksena saadaan idea-aihioita siitä, millainen digitaalinen toimintamalli psykoterapia-alan kansainvälisellä yrityksellä voisi olla. Haastateltujen kanssa on sovittu heidän henkilöllisyyksiensä ja varsinaisten haastatteluaineistojen salassapidosta.